Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 2 minuten


tips_YouTube_boerenzuivel

Tips voor een succesvol YouTube-kanaal

Dat social media zoals Facebook, Instagram en YouTube super belangrijk zijn voor de verkoop van jouw op de boerderij gemaakte kaas en zuivel, vooral als je die aan huis verkoopt, hoeven we je anno 2021 niet meer uit te leggen. Maar hoe pak je het precies aan? Wij geven tips!

Na de tips voor Instagram en Facebook in de vorige twee edities, zoomen we deze editie in op YouTube.

Tip 1 Zorg voor een camera waarmee je kunt filmen

Bij YouTube denken veel mensen dat je een professionele cameraman of video-editor moet hebben om succesvol te zijn. Maar dat is niet zo. Iedereen kan een YouTube-kanaal starten, als je content maar meerwaarde biedt. Wat je wel nodig hebt, is iets om mee te filmen, bijvoorbeeld een smartphone met een goede camera of een (video)camera. Als je je video wilt editen, kan dat via YouTube zelf, maar ook via diverse smartphone-apps, online video-editors en computerprogramma’s zoals iMovie of Adobe Premiere Pro.

Tip 2 Maak je channel zo compleet mogelijk

Geef je channel een professionele naam, zoals de naam van jouw bedrijf. Voeg een mooie, passende profielfoto en header toe, voeg je website toe en schrijf in je biografie op wat jullie precies doen, waar jullie boerderij(winkel) zit en wat de openingstijden zijn. Je kunt hier ook doorlinken naar je Facebook- en Instagrampagina.

Tip 3 Deel waardevolle content

Waar je op Instagram en Facebook meer korte nieuwtjes deelt, leuke vragen stelt en acties laat zien, kun je op YouTube echt de diepte in. Denk aan achter de schermen beelden bij jullie op de boerderij, een interview met medewerkers (of je favoriete koe ;-)), informatie over jullie producten, het delen van lekkere recepten, mooie shots van de omgeving en/of uitleg over hoe jullie te werk gaan. Dit kun je op een vloggende manier laten zien, maar ook zonder dat je zelf in beeld bent. Doe vooral wat het beste bij jou en je bedrijf past.

Tip 4 Zorg voor een aansprekende titel, thumbnail en omschrijving

Wil jij meer mensen bereiken, views binnenhalen of abonnees werven? Dan is het verstandig om elke video van een zo aantrekkelijk mogelijke titel, thumbnail en omschrijving te voorzien. Op de titel en omschrijving vinden gebruikers op Google en YouTube jouw video en naar aanleiding van de thumbnail (= video-afbeelding) besluiten gebruikers of ze een video wel of niet aanklikken. Vind je het lastig om dit zelf te regelen? Schakel dan een communicatiebureau in.

Tip 5 Post regelmatig

Het liefst op een vast moment. Door bijvoorbeeld een keer per week op dezelfde dag een video te plaatsen, weten je abonnees waar ze aan toe zijn en kun je kijkers echt aan je kanaal binden. Deel je video’s ook op je Facebook- en Instagramaccount, zodat volgers daar ook weten dat je actief bent op YouTube.

En tot slot: heb er plezier in!

Wist je dat…

…YouTube na Facebook en Instagram het populairste socialmediakanaal is onder 20- tot 65-jarigen?

Successen uit de praktijk

VVFC De Uithof deelt leuke video’s op diverse boerderijen.

Zuivelboerderij Klein Olden Aller is ook actief YouTube.

En het YouTube-account van Boerderijzuivel voor consumenten is ook een aanrader om te volgen.

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Nieuwe regels rondom STEC: “Zo houden we veiligheid en traditie in balans”

STEC vormt een groeiende uitdaging in de wereld van rauwmelkse kaas. Boeren die rauwe melk verwerken moeten vanaf 1 maart 2025 periodiek testen. […]
Geschatte leestijd: 4 minuten

Land van Boer en Zuivel: “Zo geven wij onze boerderij toekomst”

Een boerderij draaiende houden én vernieuwen: dat is wat Jacolien en Teunis Mandersloot doen. Lees hier meer over IJsboerderij Vrederust. […]
Geschatte leestijd: 6 minuten

Noteringen november 2024

De noteringscommissie is op 1 november weer bijeengeweest voor overleg over de noteringen. Op de zuivelmarkt lijken kopers en verkopers af te wachten welke richting de markt zal nemen. De […]
Geschatte leestijd: 2 minuten