Goede stemming op de kaasmarkt
Elke maand komt de noteringscommissie bij elkaar om de adviesprijzen vast te stellen voor kaas, gemaakt op de boerderij. Sinds de aangescherpte coronamaatregelen gaat dat iets anders dan normaal: online, telefonisch of op locatie, maar dan wel met anderhalve meter afstand. We spreken Ruud van Schie, lid van de commissie en zelf ook boerenkaasproducent, over de nieuwe cijfers en de verwachtingen voor de afzetmarkt van kaas, gemaakt op de boerderij na de tweede coronagolf.
We kunnen – gelukkig – stellen dat melkvee- houders die hun melk zelf verkazen, de wind in de zeilen hebben. De actuele notering van januari ligt op een goed niveau. Nog steeds is er veel vraag naar kaas, gemaakt op de boerderij.
Terugblik
Dat begon in 2020 wel anders. Het jaar begon vol onzekerheden voor de zelfkazende boer. “De export viel tijdelijk stil, de horeca moest haar deuren sluiten en toeristen waren er ook al vrijwel niet meer. Veel kaasbereiders raakten inkomsten kwijt,” vertelt Ruud. Gelukkig trok de regionale vraag naar plattelandsproducten in die periode aan. “Het lijkt erop dat corona zorgt voor meer vraag naar lokale, gezonde en eerlijke voeding. Een gunstige ontwikkeling voor kaas, gemaakt op de boerderij . Verder bleven meer Nederlan- ders in eigen land tijdens de zomervakantie. Dat was natuurlijk ook bevorderlijk voor de afzet.”
Verwachtingen begin 2021
Voor de nabije toekomst verwacht de commissie weinig geks. “Corona heeft niet veel invloed op de prijzen van voedingsmid- delen. De terugval in de eerste lockdown kwam vooral door de schrik.” Toch zijn er kaasbereiders die wel gevolgen van de lockdown gaan merken. Het gaat om bereiders van speciale kazen en oude kazen, die veelal aan de horeca leveren, en bereiders van kleine kazen voor de toeristenmarkt. Ruud houdt de moed erin: “We zien dat zij creatief omgaan met de situatie. Ze verkopen online cadeaupakketten en werken hiervoor vaak samen met andere lokale producenten. Die creativiteit brengt corona dan wel weer bij ons naar boven.”