Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 4 minuten


DSM_biedt_zuivelsector_breder_productportfolio_kaas_boerenzuivel

DSM biedt zuivelsector steeds breder productportfolio

“Enthousiasme en innovatiekracht voor de ambachtelijke zuivelmaker”

Kaasproducenten willen en moeten steeds duurzamer werken. Tegelijkertijd vraagt de consument om meer keuze in producten. DSM Food & Beverage speelt daar met een groeiend productassortiment op in. Samen met de sector ontwikkelt Koninklijke DSM innovaties die de zuivel vooruithelpen. DSM Accountmanager Cheese Harm Abma: “Ik ben supergemotiveerd om zuivelproducenten te ondersteunen.”

Abma staat binnen DSM niet alleen in zijn enthousiasme: “Binnen DSM wordt dat enthousiasme breed gedeeld. Het bedrijf laat zijn innovatiekracht werken voor de kleinschalige producent. We vinden het belangrijk om bij het ontwikkelen van producten samen op te trekken met klanten en iedere uitdaging aan te gaan. We bieden de deskundige begeleiding om het traject van productidee tot marktintroductie succesvol te maken.” DSM onderzoekt continu hoe dat nog beter kan. Het wetenschappelijke netwerk van DSM werkt daarbij onder andere vanuit een grote database aan cultures en enzymen. Dat maakt snel innovaties voor nieuwe kansen mogelijk. Mede dankzij de brede en diepgaande kennis komt het niveau steeds hoger te liggen. Goede ingrediënten vormen daarvoor de basis. DSM is bij voorbeeld toonaangevend in cultures. Dat blijkt uit producten die differentiatie in de smaak en textuur van kaas mogelijk maken. Daarmee kan de kaasmaker zich onderscheiden. Neem de Ceska®Star en Delvo®ADD adjunct cultures onder de noemer FlavorWheel™. “ Ze openen de weg naar smaakprofielen en textuur die niemand anders in de markt biedt”, aldus Abma.

Vers veilig en gezond

Het aanbod houdt niet op bij kaas: voor de optimalisatie van vers gefermenteerde melkproducten is DSM eveneens de partner van zuivelbereiders. Een voorbeeld vormen de beschermende cultures van Delvo®Guard. Deze speciale cultures brengen door middel van bioconservering een langere houdbaarheid zonder verlies van smaak of textuur binnen bereik. Deze natuurlijk langere versheid vermindert de voedselverspilling. De Biogarde®-cultures bevatt en onderdelen van de Lactobacillus- en de Bifidobacterie. Deze cultures hebben toepassingsmogelijkheden in veel verschillende zuivelproducten, zoals (drink)yoghurt, kwark en verse kaas. De gezonde melkzuurbacterie-stammen zijn darmvriendelijkheid en geven een prettig, romig mondgevoel. Een mooie aanvulling daarop is DSM’s Delvotest®. Deze stelt zuivelproducenten in staat de veiligheid en gezondheid van hun zuivelproducten te garanderen.

Melkgebruik optimaliseren

Veel kaasmakers zoeken naar manieren om het gebruik van grondstoffen te optimaliseren en zich voor te bereiden op prij spieken. Het laatste dat de kaasmaker wil, is snijverlies omdat de kaaskorst tijdens het rijpingsproces te dik en te droog wordt voor consumptie. Pack-Age® (en Pack-Age Diamond® voor ronde producten) is een conserveermiddelvrije, clean-label en ademende membraantechnologie die producenten kan helpen harde en halfharde kazen effectief te verpakken en te rij pen, zonder afbreuk aan hun smaak of textuur. Het product helpt, zonder coatings aan te brengen, schimmelgroei tijdens de rijping voorkomen. De vochtreductie ontwikkelt zich homogeen door de kaas heen en vermijdt zo de ontwikkeling van een dikke, droge korst. Met deze rijpingstechnologie kunnen kaasmakers de opbrengst van hun kaasproductie verhogen en vochtverliezen onder controle houden. Gecombineerd met een vermindering van snij verlies, stelt dit producenten in staat tot 10% meer kaas te produceren uit dezelfde hoeveelheid melk. Abma: “We merken dat er alternatieven gezocht worden voor lebstremsel. Nu veel bedrijven de melk thermiseren is de markt open voor kosteneffectieve alternatieven die de kaas (en wei-producten) ook geschikt maakt voor vegetarische afnemers. Milase® Premium en Maxiren® XDS zij n de juiste oplossing voor deze trend.”

Duurzaamheid als prioriteit

Abma: “Voor DSM draait het om voeding, gezondheid en duurzaamheid. Dat boeren gezonde voedingsmiddelen maken staat buiten kijf. En terecht vinden ze duurzaamheid belangrijk. Met verschillende producten toont DSM aan, dat het als groot bedrijf innovaties kan brengen die goed zijn voor boeren wereldwijd.” Een voorbeeld vormen de Dairy Safe™ bioprotective cultures. Ze bieden afnemers de gelegenheid om defecten in gerijpte kaas voorkomen. Eén daarvan is het ‘laatlosgebrek’ (boterzuur) in gerijpte kaas. Deze cultures maken conserveermiddelen of additieven overbodig bij het voorkomen van dergelijke gebreken. Productbescherming is een belangrijk duurzaamheidsaspect. Coatingoplossingen zoals Ceska®Coat bieden voor ieder type gecoate kaas de juiste oplossing, met oog voor het snij gemak en een solide microbiële bescherming tegen gist en schimmels.

30% lagere methaanuitstoot

Op het gebied van duurzaamheid kan de boer nog een grote slag maken bij de bron: de koe. Na tien jaar onderzoek en ontwikkeling komt DSM met een wetenschappelijk bewezen oplossing tegen het opboeren van methaan. De EU heeft haar goedkeuring gegeven voor het gebruik van Bovaer® in melkkoeien en het product mag vanaf april 2022 worden ingezet. Daarmee is Bovaer® het eerste veevoederadditief met positieve impact op het milieu dat door de EFSA effectief en veilig is bevonden voor de koe, de consument en het milieu. Het bedrijf is al begonnen met de engineering voor een nieuwe grootschalige productiefaciliteit in Dalry, Schotland.

De toevoeging van een kwart theelepel Bovaer® per dag aan het veevoer verlaagt de methaanuitstoot van een melkkoe met ongeveer 30%. Dat is een aanzienlijke en onmiddellijke vermindering van de milieuvoetafdruk van melk en zuivelproducten. Een kleine toevoeging kan zo enorm belangrijk zijn voor de toekomst van de planeet – en daarmee voor de toekomst van de sector. FrieslandCampina start als eerste in Europa een grootschalige pilot om op het boerenerf praktijkervaring op te doen met Bovaer. De Nederlandse voerleverancier Agrifirm zal het voeradditief aan de deelnemende boeren leveren. Met innovaties als deze bouwen melkveehouders voort op de duurzaamheidsverbeteringen door de jaren heen en dragen ze bij aan een duurzaam voedselsysteem.


DSM

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met DSM. Wil je meer informatie over de oplossingen van DSM? Neem contact op met Harm Abma: Harm.Abma@dsm.com

Ingrediënten voor winnende kazen

DSM Accountmanager Cheese Harm Abma is trots dat hij namens DSM als hoofdsponsor van Boerenkaas Cum Laude de prijs mocht uitreiken aan een kaasmakerij van uitzonderlijke klasse, Abdij Koningshoeve. Deze kaasmakerij werd beloond met maar liefst twee prijzen.

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

De BBZ groeit!

De BBZ krijgt regelmatig aanmeldingen van nieuwe leden. Soms zegt er ook wel eens een lid op. Maar we groeien langzaam! […]
Geschatte leestijd: 4 minuten

Advertorial: Firma C. van ‘t Riet automatiseert de kaasmakerij van boerderij Noordam

Boerderij Noordam heeft recent de kaasmakerij door de firma C. van ’t Riet laten automatiseren. Lees hier meer! […]
Geschatte leestijd: 3 minuten

Arjan Schimmel: “Het imago van de Goudse Kaas is goed”

Arjan Schimmel is voorzitter van Cheese Valley. Deze ‘kaasvallei’ beslaat verschillende gemeentes. Lees hier meer over de fijnproever! […]
Geschatte leestijd: 2 minuten