Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 2 minuten


bericht-bbz-voorzitter

Bericht van de BBZ-voorzitter

Het wordt alweer eerder donker, de R zit weer in de maand. De R past goed bij een zelfzuivelaar, Rust, Reinheid en Regelmaat. Van rust en regelmaat is er dit jaar geen sprake, alles loopt dit jaar immers anders dan verwacht.

Door de corona zijn het draaiboek en de planning keer op keer uitdagingen. Jammer genoeg en met pijn in het hart heeft het bestuur van de BBZ besloten om alle kaaskeuringen dit najaar af te blazen en dat voelt vreemd, omdat het jaarlijkse ijkpunt zomaar wegvalt. De kaaskeuringen zijn een begrip onder de leden van de BBZ en een mooie manier om elkaar te ontmoeten. We hopen dat volgend jaar alles weer op een normale manier georganiseerd kan worden.

Een van de weinige positieve zaken rondom de corona is dat de boerderijwinkels beter bezocht worden. Het is en blijft hartstikke moeilijk om de consument te bereiken, alhoewel we daar als zelfzuivelaars wel alle ingrediënten voor in huis hebben. Lokale producten of streekproducten zijn hip. We hebben een verhaal achter ons product. Dagverse melk van ons eigen vee, ambachtelijk gemaakt door de boer en boerin op eigen erf.

Opvallend is dat er in de afgelopen periode zoveel mensen op zoek zijn naar een boerderijwinkel. Hoe kan dat nou, vraag ik mezelf af. Het lijkt wel of de consument meer tijd heeft om boodschappen te doen en wat meer tijd besteedt aan het opzoeken van de lokale ondernemers. Zorg ervoor dat jullie goed te vinden zijn op internet en maak een praatje met de klant. Laat hem of haar het bedrijf zien en leg uit wat je doet. Je zult zien dat deze klant dit weer aan een kennis zal vertellen – de allerbeste reclame blijft mond-tot-mondreclame.

Gelukkig start september ook met een verhoging van de boerenkaasnotering, een teken aan de wand dat we het vertrouwen hebben van de markt. Afgelopen bestuursvergadering heeft het BBZ-bestuur weer eens bij mogen praten met de noteringscommissie. Het was goed om elkaar weer te spreken, nogmaals dank voor jullie inzet en aanwezigheid.

We gaan de herfst in, de promotiecommissie is klaar voor de Oktober Boerenkaasmaand. Hou ons in de gaten op social media! Maar vooral, praat over de dagverse melk van eigen vee en het ambacht en vergeet niet in de boerderijwinkel ook de prijs op te schroeven. Dat moet je als ondernemer zelf doen, en geloof me: de klanten geven je groot gelijk als je dat doet. Wees trots op je product en straal dat uit!

Theo Dekker, voorzitter Bond van Boerderij-Zuivelbereiders

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Nieuwe regels rondom STEC: “Zo houden we veiligheid en traditie in balans”

STEC vormt een groeiende uitdaging in de wereld van rauwmelkse kaas. Boeren die rauwe melk verwerken moeten vanaf 1 maart 2025 periodiek testen. […]
Geschatte leestijd: 4 minuten

Land van Boer en Zuivel: “Zo geven wij onze boerderij toekomst”

Een boerderij draaiende houden én vernieuwen: dat is wat Jacolien en Teunis Mandersloot doen. Lees hier meer over IJsboerderij Vrederust. […]
Geschatte leestijd: 6 minuten

Noteringen november 2024

De noteringscommissie is op 1 november weer bijeengeweest voor overleg over de noteringen. Op de zuivelmarkt lijken kopers en verkopers af te wachten welke richting de markt zal nemen. De […]
Geschatte leestijd: 2 minuten