Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 2 minuten


Beter_vindbaar_internet_Google_BBZ

Zo word je nóg beter gevonden op internet!

Natuurlijk, je website vertelt een mooi verhaal over je bedrijf. Laat zien waar je goed in bent en hoe smakelijk je producten eruitzien. En waar jouw klanten je kunnen vinden. Maar… wordt je website ook goed gevonden?

Dat kan je om te beginnen zelf checken. Type de naam van je bedrijf of specialiteit plus vestigingsplaats in de zoekbalk van Google. Bijvoorbeeld ‘Boerenkaas’ en ‘Hazerswoude-Dorp’. Staat je website bovenaan in de resultaten? Dan heb je het goed voor elkaar. Maar het kan ook zijn dat je een eind moet scrollen voordat je jouw kaasmakerij terugziet. In dat geval is het een goed idee om te (laten) bekijken hoe ‘zoekmachinevriendelijk’ jouw website is. En hoe je die het beste kunt optimaliseren. Je hebt het dan over Search Engine Optimalization (SEO). In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Als die in eenmaal in orde is, dan scoor je hoog in de zoekresultaten. En dat is gunstig, want in de praktijk blijkt dat mensen meestal klikken op de eerste resultaten die ze op Google tegenkomen.

Zo verbeter je de vindbaarheid op Google

  1. Zorg dat je regelmatig iets nieuws op je website plaatst.
    Bijvoorbeeld nieuwsberichten over een nieuw zuivelproduct, aanbiedingen of een evenement dat jullie organiseren. Of begin een eigen blog, waarin je schrijft over je ervaringen op de boerderij, over je dieren, eigenlijk over alles wat je bezighoudt en wat interessant is om te lezen. Vergeet vooral niet om er een aansprekende foto bij te plaatsen. Als je zelf je website kunt ‘vullen’, dan is dat wel zo handig. Anders vraag je je webbouwer om tekst en beeld op de website te zetten. Misschien heeft hij zelfs wel iemand in dienst die samen met jou de berichten kan maken.
  2. Bouw je website op uit verschillende pagina’s met elk een eigen onderwerp.
    Maak bijvoorbeeld voor elk product een pagina en gebruik in je tekst de woorden waar je mogelijke klant in Google op zou zoeken. Heb je moeite om op de juiste woorden te komen? Praat er eens over met de klanten die bij je langskomen.
  3. Maak een overzichtelijke website, waar je bezoekers eenvoudig de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn.
    Het is belangrijk om een navigatiebalk te hebben met duidelijke ‘knoppen’, die aangeven wat er op de achterliggende pagina te zien is. Zo hoeven de bezoekers van je website zo min mogelijk te zoeken. En uiteraard, het oog wil ook wat: zorg voor aantrekkelijke foto’s die je verhaal ondersteunen.

Zo verdien je ‘bonuspunten’ van Google:

  1. Probeer andere websites (van bevriende collega’s of leveranciers, bijvoorbeeld) naar jouw website te laten linken.
  2. Door goed te (laten) onderzoeken op welke ‘zoekwoorden’ jouw potentiële klanten zoeken. Die woorden verwerk je vervolgens in de teksten op je eigen website.
  3. Maak eigen pagina’s aan op Facebook, Instagram en LinkedIn, die verbonden zijn met jouw website.
  4. Meld je bedrijf en website aan bij Google Mijn Bedrijf. Dat is een gratis tool waarmee je je bedrijfsprofiel en website kunt promoten.

Vraag om advies

Kom je er zelf niet uit of heb je er simpelweg geen tijd voor? Vraag dan de partij die jouw website gebouwd heeft om advies. Of kies een webbouwer die zelf hoog staat in Google. Want betekent dat hij zelf z’n SEO goed op orde heeft.

Google_seo_BBZ

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Nieuwe regels rondom STEC: “Zo houden we veiligheid en traditie in balans”

STEC vormt een groeiende uitdaging in de wereld van rauwmelkse kaas. Boeren die rauwe melk verwerken moeten vanaf 1 maart 2025 periodiek testen. […]
Geschatte leestijd: 4 minuten

Land van Boer en Zuivel: “Zo geven wij onze boerderij toekomst”

Een boerderij draaiende houden én vernieuwen: dat is wat Jacolien en Teunis Mandersloot doen. Lees hier meer over IJsboerderij Vrederust. […]
Geschatte leestijd: 6 minuten

Noteringen november 2024

De noteringscommissie is op 1 november weer bijeengeweest voor overleg over de noteringen. Op de zuivelmarkt lijken kopers en verkopers af te wachten welke richting de markt zal nemen. De […]
Geschatte leestijd: 2 minuten