“Voor mij is het geen werk. Het is m’n passie.”
Gebr. Rademaker
Als we bij de firma Gebr. Rademaker in De Hoef binnenlopen, zien we al heel snel dat letterlijk elk hoekje van het bedrijf gebruikt wordt om alle producten kwijt te kunnen die Rademaker levert voor het maken van kaas en zuivel. En wat te denken van het aroma dat in de lucht hangt. Je ademt bij wijze van spreken de kruiden in. Henry geeft een uitgebreide rondleiding door het bedrijf. Hij vertelt honderduit. Zo krijgen we een goed beeld van wat daar allemaal in De Hoef, met zicht op de Kromme Mijdrecht, gebeurt.
“Ik ken geen tweede bedrijf in Nederland en ver daarbuiten, dat precies hetzelfde doet wat wij doen”, steekt Henry van wal. “We hebben ook veel klanten in België, Duitsland en veel andere landen binnen en buiten Europa. Dat had nog veel meer kunnen zij n. Maar bij ons heeft de focus nooit op ‘meer’ gelegen. Er is geen tweede bedrijf in Nederland en ver daarbuiten, dat doet wat wij doen. ‘Hoe kunnen we de klant goed bedienen’, daar gaat het bij ons om. Bij veel bedrijven ben je een nummer. Dan heb je die aan de telefoon en dan weer een ander. Kan je je verhaal opnieuw doen. Tegen de tij d dat iemand het snapt, zit ie alweer op een andere afdeling.”
Meedenken
“Wil je weten wie en hoe wij zij n, stap dan een willekeurige zuivelboerderij binnen en vraag wat de mensen van ons vinden. Dan geeft menig zuivelaar een positief antwoord. We proberen met de klant mee te denken. Ook al heb je niets van ons nodig, je mag ons gerust bellen als je iets wilt weten. Natuurlijk, het is werk. Maar wel werk waar wij veel plezier in hebben. En daardoor maak je eigenlijk ongemerkt veel te veel uren in een week.”
Kwaliteit leveren
“We leveren grondstoffen en apparatuur voor het bereiden van kaas en allerlei andere zuivelproducten die op de boerderij gemaakt worden. Yoghurt, boter, karnemelk, kwark, vla. En dat allemaal zo natuurlijk mogelijk. Dat is het leuke aan zuivel. Je hebt duizenden- een mogelijkheden. Je kan het resultaat tijdens de productie op allerlei manieren beïnvloeden en proberen naar je eigen hand te zetten. Het is geen dood product. Dat houdt het leuk. En eigenlijk is zuivelen heel erg simpel. Het gaat om schoonmaken, schoonmaken en nog eens schoonmaken. Dat begint al voor het melken. Je moet kwaliteit leveren.”
Van kaasvormen tot kruidenkaas
“Kijk, hier hebben we de kaasvormen, de netten en noem maar op. We houden best veel op voorraad, om snel te kunnen leveren. En daar zie je nylonstof voor de kwarkzakken en kaasdoek, dat snij den we zelf op de diverse maten. M’n vrouw werkt die doeken dan af. Iedereen werkt hier mee. We hebben een uitgebreid assortiment gangbare en biologische kruiden ontwikkeld in allerlei verschillende soorten. Dat kan je vast wel ruiken. Eigenlijk is dat bij toeval voortgekomen uit een beurs waar mij n vader stond en het publiek het liet afweten. Hij stond naast een kruidenleverancier. Ze hadden niet veel te doen en begonnen diverse kruiden door de kwark te roeren. Zo ontstonden verschillende smaken, brandnetelmelange, pikante kruiden, uienknoflookmelange. Allemaal smaken uit de begintij d, begin zeventiger jaren. M’n vader kreeg heel wat commentaar toen die kruiden op de markt kwamen. Want mooie Goudse kaas ging je toch niet bederven met kruiden? Tegenwoordig hebben we meer dan honderd soorten en wordt er veel kruiden kaas gemaakt.”
We stonden er niet niet alleen voor
“M’n vader wilde graag dat ik naar de zuivelschool in Bolsward ging. Maar ik had in 1981, ik was toen achttien, de school wel gezien. Ik heb toen op allerlei bedrijven meegelopen met kaasmakers, in fabrieken, kaaspakhuizen, noem maar op. Want m’n vader had al die contacten. De praktij k vond ik veel interessanter. Uiteindelijk was dat maar goed ook. Want mijn vader overleed in 1986. Mijn zus Marja was net twintig en ik was drieëntwintig. We stonden er gelukkig niet alleen voor. We hebben veel steun uit de sector gekregen en zij n verder gegaan met het bedrijf. We verkochten toen nog geen fruitbereidingen, truffel en reinigingsmiddelen met enzymen. Er is heel veel bij gekomen, dat kwam gewoon op ons pad. Maar we doen alleen de dingen die wat ons betreft bij boerderij zuivel passen. Zuivel met felle kleurstoffen erin of met onnatuurlijke aroma’s zij n niet ons ding. Dat is alleen maar om op te vallen. Zo’n mooi product als boerenzuivel heeft dat helemaal niet nodig. We willen tegenwoordig toch juist zo natuurlijk mogelijk zijn?”
Morgen bij de klant
We gaan de trap af naar de kelder. Daar ligt een berg pakketjes die straks nog de deur uitgaan. Allemaal verschillende kruiden en andere ingrediënten. “Dat is morgen bij de klant. We werken samen met Ophaaldienst Miedema. Sinds ze voor ons rijden komen ze meer in België, tot tegen Wallonië aan. Elke avond laden we een wagen vol met onze spullen. We doen ook zaken met DHL en zelf hebben we nog een bestelbus op de weg.”
Zakjes met gaten
Henry opent een grote vriezer tjokvol verschillende zakjes. “Hier zitten allemaal bacterieculturen in. Dit is bij voorbeeld echte kefircultuur. En dat is candidum, dat op witschimmelkaas gebruikt wordt. Dit is de snelle variant en hier heb ik de langzame. Als je alleen een snelle cultuur gebruikt, dan is die op een gegeven moment over z’n hoogtepunt heen. Als je die twee mengt, heeft de langzame meer tij d en neemt het over. Sommigen doen het door de melk heen. Andere klanten sproeien de cultuur op de kaasjes. Er zij n er zelfs die het door de pekel doen als ze de kaasjes pekelen. Hier heb je roqueforti voor de blauwschimmelkaas. En dit zij n zakjes met ‘gaten’… propionzuurbacteriën voor de gatenkaas. We verkopen dus eigenlijk gewoon zakjes lucht.”
Overname door Colac
“Thomas Vermeersch van Colac, het Belgische bedrijf dat Gebr. Rademakers overneemt, loopt hier mee om feeling met ons bedrijf te krijgen. Op dit moment zijn de aandelen al overgenomen. 2023 is een overgangsjaar. Bedrijfsnaam, telefoon- en banknummers en emailadres blijven ongewijzigd. Ook ons personeel blijft . Eerste prioriteit is om in de regio een groter pand te vinden. Het is hier veel te klein. Elk hoekje hebben we volgebouwd, het staat hier vol met pallets. Dat betekent heel veel werk met het binnenzetten van de goederen. Je moet goed nadenken over wat je binnen laat komen. Je hebt toch een plek nodig om het neer te zetten.”
Naar andere opties kijken
“Mijn drie zoons werken bij andere bedrijven, in heel andere richtingen. Ze hebben altijd volop meegeholpen. Maar inmiddels is het duidelijk dat de jongens heel goed op hun plek zitten bij hun huidige werk. We kregen wel eens de vraag van jullie gaan toch niet stoppen? Toen het duidelijk werd dat de jongens niet door zouden gaan, vroeg ik me wel af of ik dan tot m’n tachtigste zou moeten doorwerken. Ik heb immers ook nog andere hobby’s die ik heel leuk vind. Daarom zijn we naar andere opties gaan kijken. Dat is natuurlijk niet iets wat in een maand gebeurd is. Daar zit je jaren op te broeden.”
Advies geven vind ik het leukste
“Overigens, ik stop niet helemaal, hoor. Advies geven vind ik het leukste van m’n werk. En natuurlijk het menselijk contact. Wat ik mee wil geven is dat deze jongen voorlopig niet verdwijnt. Dat men indien nodig nog steeds een beroep op mij kan doen. Het is méér dan zomaar werk; het is een passie. Dat klinkt misschien wat hoogdravend, maar ik ben zo met dit wereldje vergroeid, dat ik niet weet of het wel goed met mij afloopt als ik er nu radicaal mee stop. Wij willen ons alleen een beetje ‘misbaar’ maken. Dan krijgen we wat meer tijd voor onze hobby’s. En bovendien heb ik nog ideeën zat!”
Het goede gevoel
“Het bedrijf wordt in onze geest voortgezet. Colac kennen we al heel lang als leverancier van onze fruitbereidingen en vlapoeders. Het is een bedrijf waar wij het goede gevoel bij hebben. Ze zitten op dezelfde lijn als wij. En dat vinden wij superbelangrijk. Van kinds af aan zijn we met ons bedrijf bezig. Onze vader had het al mooi op de kaart gezet. Bovendien vinden we het erg belangrijk dat de boerderij sector onze spullen op een goede manier kan blijven kopen. We zijn er van overtuigd dat we daar met deze overname in zijn geslaagd.”
Een gouden toekomst
“Hoe wij de toekomst voor de sector zien? Lokale producten met een verhaal zijn nog nooit zo populair geweest. En wat is er nu lokaler dan boerenkaas en boerenzuivel? Het contact tussen consument en boerderij is veel intensiever geworden. ‘Glokaal’ is het nieuwe begrip. Het verhaal van je product is misschien nog wel belangrijker dan bij voorbeeld biologisch. De sector heeft goud in handen. En we zijn blij dat we daar aan hebben kunnen meewerken. Dat vinden we mooi.” KENNISMAKEN Op de feestavond van de komende Cum Laude, waar de prij zen worden uitgereikt, zijn wij samen met de mensen van Colac aanwezig. Dan is er gelegenheid voor een eerste kennismaking.