Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 3 minuten


Vergroot_verkoop_goede_website_Marketing_BoerenZuivel

Vergroot je verkoop met een goede website

Als boerderijzuivelbereider met een boerderijwinkel ben je ondernemend en innovatief. Maar hoe til je je verkoop naar een hoger niveau? In deze rubriek geven we tips en inspiratie over verkoop en marketing. Zo haal je nog meer uit je mooie bedrijf!

Als boerderijzuivelbereider is online zichtbaarheid waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als je wakker wordt. Maar met een eigen boerderijwinkel is een goede website toch enorm belangrijk voor een goede verkoop en vindbaarheid van jouw producten. Klanten zoeken steeds vaker online naar producten en willen meer weten over de herkomst ervan. Een professionele, mooie en veilige website helpt daarbij. Hoe pak je het aan? Wij geven tips om jouw website te verbeteren!

Vertel jouw verhaal online

Klanten willen niet alleen weten wat je verkoopt, maar ook wie je bent en hoe je werkt. Vertel het verhaal van je boerderij – van de geschiedenis en de passie voor het vak tot de manier waarop jullie dieren worden verzorgd. Bezoekers krijgen hierdoor een gevoel van authenticiteit en betrokkenheid, wat bij ambachtelijke producten een belangrijke rol speelt. Mooie foto’s en persoonlijke teksten creëren een emotionele band met je klanten. Mensen kopen niet alleen een product, ze kopen een verhaal.

Zorg dat je makkelijk te vinden bent

Je website moet niet alleen mooi zijn, maar ook goed vindbaar in zoekmachines zoals Google. Dit kun je doen door de juiste zoekwoorden in je webteksten te gebruiken. Denk aan woorden die klanten zouden invoeren als ze jouw producten zoeken, zoals ‘ambachtelijke kaas’, of ‘biologische zuivel’ en vergeet ook je plaatsnaam niet. Zo zorg je ervoor dat klanten jou vinden in plaats van de concurrent.

Maak je site mobielvriendelijk

Veel mensen bezoeken websites via hun smartphone of tablet. Zorg ervoor dat jouw website responsive is. Dit betekent dat de site niet alleen goed werkt op de computer en laptop, maar ook op een smartphone of tablet. Zo kunnen bezoekers op elk scherm en apparaat door jouw website navigeren. Dit wordt ook steeds belangrijker voor je vindbaarheid in zoekmachines.

Beveilig je website

Veiligheid is een ander belangrijk punt. Zonder een SSL-certificaat (het slotje in de adresbalk) kunnen klanten afhaken omdat hun gegevens niet veilig zijn. Dit is vooral belangrijk als je jouw producten online verkoopt. Veiligheid moet je niet onderschatten: het beschermt niet alleen je klanten, maar ook jou tegen cyberaanvallen.

Zet jouw bedrijf duidelijk neer

Je website is hét visitekaartje voor jouw bedrijf. Zorg dat die eenvoudig te navigeren is, met duidelijke knoppen en een logische opbouw. Denk aan categorieën zoals ‘onze producten,’ ‘over ons,’ ‘contact’ en eventueel ‘nieuws’. Klanten moeten snel kunnen vinden wat ze zoeken, of het nu gaat om je producten, je werkwijze of het adres van je winkel. Overweeg ook om klantbeoordelingen toe te voegen aan je website. Dit vergroot het vertrouwen van potentiële klanten en kan hen overtuigen om een aankoop te doen.

Maak je eigen website

Niet iedereen heeft de tijd en kennis om zelf een goede website te maken. Je kunt dit prima overlaten aan een professioneel bedrijf. Zij zorgen ook voor ondersteuning als er iets misgaat. Vind je het leuk om zelf te proberen? Met een tool als Jimdo kun je in één weekend al een complete website online hebben. Vergeet niet dat elke website onderhoud nodig heeft. Kies voor een onderhoudsabonnement bij een webdesigner of werk met Jimdo, waar onderhoud standaard in het abonnement zit.

Hou je website up-to-date

Hoewel je niet dagelijks met je website bezig hoeft te zijn, is het goed om regelmatig te controleren of alles nog klopt. Nieuwe producten, aangepaste openingstijden of speciale acties moeten altijd snel zichtbaar zijn. Zo laat je zien dat je bedrijf actief is en zich aanpast aan de seizoenen en klantenwensen. Heb je tijd en vind je het leuk? Plaats dan wekelijks of maandelijks een nieuwsbericht of blog. Je klanten zullen dat zeker waarderen!

Wist je dat diverse onderzoeken in marketing aantonen dat websites van ambachtelijke bedrijven met een persoonlijk verhaal meer verkoop genereren? Mensen voelen zich meer verbonden met merken die hun achtergrond en vakmanschap laten zien.

Deze boeren doen het al!

Boer Spierings
Boerspierings.nl
Boer Spierings maakt niet alleen kaas, maar heeft ook een boerderijwinkel, slagerij én kinderdagverblijf. Hun website laat mooi zien hoe zij mens, dier en natuur met elkaar verbinden en vertelt het inspirerende verhaal achter hun familiebedrijf.

Boerderij De Eenzaamheid
Boerderijdeeenzaamheid.nl
Deze familie maakt al vijf generaties lang kaas, maar Boerderij De Eenzaamheid houdt zich ook bezig met onderzoek naar regeneratieve landbouw. Hun website ziet er niet alleen visueel aantrekkelijk uit, ook hun teksten spreken tot de verbeelding.

De Sophiahoeve
Desophiahoeve.nl
De Sophiahoeve staat bekend om haar eeuwenoude zuivel van blaarkopkoeien. De website is overzichtelijk met up- to-date informatie over de producten en vertelt het mooie verhaal van hoe het ambacht kaasmaken hier al eeuwenlang van vader op zoon wordt doorgegeven.

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Korte lijnen en Boeren Goudse Oplegkaas

Waarom is goed zo vaak een strijd en vindt rommel altijd een weg? Waarom luisteren we niet om te leren, maar luisteren we om aan te vallen? […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

Noteringen oktober 2024

De noteringscommissie is op 4 oktober weer bijeengekomen voor overleg over de notering. De zuivelmarkt lijkt het hoogtepunt reeds gepasseerd. De gestage stijging van de noteringen is tot stilstand gekomen […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

De BBZ groeit!

De BBZ krijgt regelmatig aanmeldingen van nieuwe leden. Soms zegt er ook wel eens een lid op. Maar we groeien langzaam! […]
Geschatte leestijd: 4 minuten