Storytelling: Hoe jouw verhaal je verkoop stimuleert
Ons vak bevat een schat aan bijzondere verhalen: voorgaande generaties die het ambacht eigen maakten, de unieke wijze waarop producten gemaakt en verbeterd worden en het duurzame karakter… Stuk voor stuk verhalen die passen bij de huidige consumentbehoefte. Daarom trappen we deze nieuwe rubriek af met een inspiratieartikel over storytelling. Want als wij ons verhaal beter en grootser uitdragen, krijgt jouw verkoop een boost.
Storytelling
Letterlijk genomen is storytelling het vertellen van verhalen. Bedrijven gebruiken het om hun merk persoonlijker te maken. Denk aan de Albert Heijn, die mini-verhaaltjes maakt van hun tv-reclames, met herkenbare personages. Ook hun ‘Allerhande’ – het magazine met recepten en verhalen – is een vorm van storytelling; het brengt het merk tot leven. Een ander bekend voorbeeld is Tony’s Chocolonely. Volgens het verhaal van dit chocolademerk, werd Tony’s opgericht om slavernij in de chocolade-industrie tegen te gaan. Over dit verhaal is zelfs een documentaire gemaakt en een boek geschreven.
Je erf als decor
Nou hebben boerderijzuivelbereiders niet het marketingbudget van Albert Heijn en Tony’s Chocolonely. Maar wij hebben wel iets wat deze A-merken niet hebben; een bedrijf dat nog heel dicht bij het oorspronkelijke verhaal staat. En dat betekent dat wij eigenlijk geen moeite hoeven te doen om dat verhaal naar boven te halen. Het gebeurt elke dag op je erf. Het enige wat je hoeft te doen, is het in beeld te brengen!
Het verhaal
Maar wát breng je dan in beeld? En hoe levert dat meer verkopen op? We doen wat suggesties.
• Vertel het verhaal van het bedrijf: jullie doen niet zomaar iets, maar houden een ambacht in stand dat misschien al jaren geleden bij je voorouders is begonnen. Vertel hoe het ooit begon, wat jullie nu doen en waaróm jullie dat op die manier doen. Dit wekt sympathie bij klanten.
• Vertel over de voordelen van jouw zuivel. Jouw product is vers, vermindert de CO2-uitstoot door het lokale karakter, heeft een betere kwaliteit en smaak en is misschien wel gezonder. Ben je ergens anders uniek in? Vertel dat verhaal!
• Vertel over de dieren. Wat is het voor ras? Is er een lievelingskoe met bijzondere karaktertrekjes? Zijn er leuke feiten te vertellen over jullie geiten? En: foto’s van pasgeboren kalfjes doen het altijd goed.
Meer waarde: Hogere prijs
Met deze verhalen promoot je niet alleen je producten, maar laat je ook zien wie je bent als boer, wat je belangrijk vindt, wat jullie tradities zijn en waar jullie uniek of innovatief in zijn. Dat zorgt voor binding met klanten, omdat zij het bedrijf meer gaan waarderen. En omdat je met een verhaal waarde toevoegt aan je product, kan je misschien zelfs een hogere prijs rekenen! De kans is groot dat je afzet toeneemt.
Hygiënevoorschriften
Tip: hygiënevoorschriften zijn superbelangrijk, zeker als je een foto of video van de productie deelt op social media. Vergeet dus – ook als je verhalen maakt – nooit je haarnetje en handschoenen!
Storytelling BBZ
Wist je dat de Bond van Boerderijzuivelbereiders verhalen vertelt namens alle leden? Op boerderijzuivel.nl vind je diverse artikelen en video’s. Allemaal storytelling!
Deze boeren doen het al!
Theo Dekker van de Utopiahoeve tikt, samen met zijn vrolijke geitjes, bijna de 10.000 volgers op TikTok aan. Het meest bekeken filmpje, maar liefst 1,9 miljoen keer, laat zien hoe je een kaas netjes in papier verpakt. Doe dat maar eens na!
Op Instagram deelt Weerribben Zuivel anekdotes over de oorsprong van hun bedrijf, recepten en vooral hoe ze zich onderscheiden door samen te werken Vogelbescherming Nederland. Kijk vooral ter inspiratie voor storytelling naar de highlights ‘Ons Verhaal’ op hun Instagram-account.
Kaasboerderij De Lange Hoeve maakt sinds 1973 ambachtelijke boerenkaas. Op Instagram vertellen ze over hun producten en delen foto’s van hun rijk gesorteerde boerderijwinkel.