Stoort u zich er ook aan…
Als de echtheid van onze producten wordt verward met plantaardige producten? Neem bijvoorbeeld de vegetarische slager met vegetarisch gehakt of een vegetarische kipburger. Als je geen vlees wilt eten, prima, dat is een keuze. Maar waarom dan wel in de benaming vleestermen gebruiken? Dat wil je toch, juist bij deze keuze, niet in je koelkast zien? Alweer een tijdje terug kwam Roombeter (Blue Band) op de markt. Upfield heeft deze benaming met een ruim marketingbudget in de markt gezet. Met succes is deze benaming aangevochten door de NZO, omdat de naamstelling van dit product misleidend was. Het bevat immers geen room maar is volledig plantaardig. Ook hier gaat het om plantaardige producten die in de naamgeving aanschurken tegen zuivel, in dit geval room. Kan je dan toch geen afscheid nemen van room en melk? Ik denk het niet. En dat is ook niet denkbaar bij onze club. De uitspraak van de rechter was duidelijk. Dit kan niet en mag niet. Onder deze benaming moet dit product uit de markt gehaald worden. Dat sterkt mij weer in mijn geloof om te blijven strijden voor de echtheid van ons product. Zeg wat je doet, wat je maakt en wat je verkoopt. En handel daar dan ook naar. In september gaan de Kiwa keuringen van onze merken en producten van start. Daarmee tonen we aan en maken we waar dat we doen wat we zeggen. Een goede zaak. Heeft u het allemaal op orde? Of denkt u in de vakantieperiode toch nog even na of het nog iets beter kan. Na de vakantie duiken we weer in de regionale keuringen met allemaal mooie, echte producten. Daar heb ik nu al zin in. De vergaderingen bij de BBZ gaan op een iets lager pitje maar we vallen niet stil. De lezers van ons mooie blad wens ik een hele goede vakantieperiode toe. O ja, nog even dit. Heeft u de kookboeken al besteld? Dat kan bij ons secretariaat. Ze worden prachtig!
Met vriendelijke groet van uw voorzitter,
Wim Meure-Buren