Samen sterk, een tweeluik
Samen kun je meer bereiken, dachten Joost van Schie en Johannes Regelink. Daarom zochten zij contact met andere boeren om hun duurzame producten samen via verswinkels aan te bieden.
Joost van Schie – Oogst
Wil je iets vertellen over jouw bedrijf?
“Samen met mijn ouders heb ik een biologische kaasboerderij, De Eenzaamheid, die al zo’n honderdzeventig jaar in de familie is. Twintig jaar geleden zijn we overgeschakeld op biologische melkveehouderij. Sindsdien proberen we steeds natuur-inclusiever en duurzamer te boeren, bijvoorbeeld door een uitgebalanceerd beweidingsplan en het ontwikkelen van regeneratieve landbouwsystemen.”
Hoe werk jij samen met andere boeren?
“Sinds een paar jaar bied ik samen met andere lokale boeren duurzame producten aan via de winkels van Oogst. Oogst is een franchiseconcept met als winkeluitbater een zogenoemde Oogst-boer. Er zijn inmiddels vier vestigingen: in Haarlem, Leiden, Montfoort en Woerden. Ik ben zelf eigenaar van de winkel in Leiden. In de winkel worden producten aangeboden van zo’n vijftig tot zestig leveranciers.”
Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
“Het idee komt van mijn compagnon Fennie Lansbergen. Zij wilde graag duurzame producten direct van lokale boeren kopen. Zij heeft mij benaderd om de eerste winkel te openen. Vervolgens hebben we het idee samen verder ontwikkeld. Eerst nam ik contact op met boeren die ik kende, en op een gegeven moment gingen boeren en makers mij ook zelf benaderen. Zo hadden we al vrij snel een enthousiaste groep aanbieders.”
Wat levert die samenwerking op?
“Alle producten van Oogst zijn geproduceerd zonder chemische bestrijdingsmiddelen en met aandacht voor gezondheid en dierenwelzijn. De meeste aanbieders hebben het keurmerk biologisch. Onze missie is om meer duurzaam geproduceerd voedsel bij de mensen te krijgen en zo een boost te geven aan natuurinclusieve landbouw. Door een gezamenlijk assortiment aan te bieden wordt de consument verleid om bij ons te kopen in plaats van bij de supermarkt.”
Wat is volgens jou de kracht van samenwerken?
“Samen krijg je meer voor elkaar. Als eenling is het moeilijker om mensen te bereiken dan als groep.”
Hoe zie jij de toekomst op het gebied van jouw samenwerkingen?
“Ik denk dat we in de toekomst nog wel verder uitbreiden, maar momenteel richten we ons op het optimaliseren van de bestaande winkels. Zo zijn we bijvoorbeeld gestart met onbemande winkels, maar bij een speciaalzaak hoort eigenlijk toch ook een stukje service. Daarom zijn we nu personeel aan het opleiden om verbinding te leggen met de klanten.”
Johannes Regelink – Burgerboerderij de Patrijs
Wil je iets vertellen over jouw bedrijf?
‘Op Burgerboerderij de Patrijs in Laren verander ik samen met een team van boeren, makers en innovators een melkveebedrijf in een agroecologische burgerboerderij. We gebruiken bijvoorbeeld geen kunstmest en chemie meer, maar zaaien kruidenrijk grasland in, en geven de koeien geen krachtvoer meer dat van ver weg komt maar brokken van lokale circulaire reststromen. Zo blijven we stappen zetten. Een burgerboerderij is bovendien een boerderij die burgers aan boeren verbindt: wij leveren aan de directe omgeving.’
Hoe werk je samen met andere boeren?
‘De samenwerking met andere boeren begon met de inkoop voor onze vijf verslokalen. Hier kunnen leden van de Burgerboerderij lokale en duurzame boodschappen kopen. We kopen producten in van een stuk of twintig boeren in de buurt. Zij hoeven geen SKALcertificaat te hebben, maar onze basiseis is dat zij geen kunstmest en chemie gebruiken. We proberen alles lokaal te halen, maar: we willen wel een basisassortiment aanbieden. Als er dus in de Achterhoek geen uien te vinden zijn, kopen we die in bij de biologische groothandel van Odin.’
Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
‘Aanvankelijk ging de inkoop vooral via het distributienetwerk van biologische Achterhoekse boeren. Inmiddels hebben we ook direct contact gelegd met een aantal lokale boeren.’ Wat levert de samenwerking op? ‘Het mooiste is dat we zien dat mensen betrokken raken bij de zorg voor ons landschap en de lokale voedselproductie. Er zijn verschillende manieren waarop mensen zich aan de Burgerboerderij kunnen verbinden: ze kunnen een kaas-abonnement nemen, ze kunnen mede-eigenaar worden, ze kunnen meewerken, en ze kunnen langskomen om een doe-het-zelf-rondleiding te volgen. Bovendien kunnen ze natuurlijk lid worden, zodat ze via een app boodschappen kunnen doen bij de verslokalen. Afgelopen zomer hebben we een fietstocht georganiseerd voor de leden langs een groot aantal boerderijen waarmee we samenwerken. Zo zien ze precies waar hun boodschappen vandaan komen.’
Wat is volgens jou de kracht van samenwerken?
‘De meerwaarde is dat we samen een breed assortiment kunnen bieden. Dat zou als losse boerderij niet mogelijk zijn.’
Hoe zie jij de toekomst op het gebied van jouw samenwerkingen?
‘We hebben geen concrete plannen, maar als een kans zich voordoet grijpen we die. Zo zijn we laatst een leuk project gestart met de Goed Gevulde Boerderij. Zij hadden geen afnemer voor hun mout, dus hebben we samen Goed Gevuld Patrijs Bier laten brouwen. Dat bieden we nu allebei aan via onze kanalen.’