Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 3 minuten


Ambitie_vergemakkelijken_DeLangeHoeve_BoerenZuivel

“Onze ambitie voor dit jaar? Vergemakkelijken”

In Brabantse Genderen vind je boerenbedrijf De Lange Hoeve van Mieke en Herman van den Heuvel: een kaasboerderij met winkel. Ondernemen kun de twee wel, want ze runnen ook nog een toeristisch bedrijf. Hoe houden zij de ballen in de lucht? Kaasboerin Mieke vertelt.

Je hebt een kaaswinkel met kazen uit eigen kaasmakerij, gemaakt van melk van eigen koeien. Kun je iets vertellen over de boerderij?

“We hebben een eeuwenoud familiebedrijf. Sinds 1968 zijn we vanuit de ruilverkaveling op onze huidige plek komen wonen. We proberen de kaasboerderij elk jaar te innoveren en te vernieuwen om met de tijd mee te gaan.”

Aan wat voor innovaties denken we dan?

“We zijn bezig met het duurzaam produceren en lokaal vermarkten. Dat is iets wat we al vele jaren doen op de boerderij. Ook in de buurt zijn we een begrip. Daarnaast doen we mee aan de subsidiemodules brongerichte verduurzaming stal- en managementmaatregelen (SBV). Hierdoor mogen we meedoen aan een innovatie om mest te gaan vergisten, om daarmee stroom en gas op te wekken. “ Onze ambitie voor dit jaar? Vergemakkelijken” Op die manier zouden we straks helemaal energieneutraal kunnen werken.”

Boerenkaas is jullie specialiteit. Waar verkoop je die?

“Voor een deel in onze kaaswinkel en via streekwinkels. Daarnaast produceren we voor de groothandel. Boerenkaas is echt onze specialiteit en is samen met de zorg voor het melkveebedrijf onze core-business. We zijn een productiebedrijf met 300 koeien. De melk die we produceren, wordt voor het overgrote deel gebruikt voor het kaasmaken. Wat overblijft verkopen we lokaal en in onze kaaswinkel.”

Wat vinden we in jullie kaaswinkel?

“Onze eigengemaakte kazen, van jong tot oud. Daarnaast verkopen we verschillende specialiteiten. We hebben bijvoorbeeld vijfentwintig kruidenkazen. Maar ook light-varianten, Franse kazen, een notenbar en een mooi assortiment aan worsten, vlees, zuivel, delicatessen en steekproducten. En onze cadeau- en kerstpakketten beslaan ook een belangrijk stuk van de winkel.”

Onlangs wonnen jullie de eerste prijs voor het mooiste kerstpakket tijdens de food- en specialiteitenbeurs in Houten. Doen jullie vaker mee aan verkiezingen?

“Lange tijd geleden deed ik mee aan verkiezingen in de Flevohof. Ik won toen de eerste prijs. Dat heeft me altijd enorm geïnspireerd en gestimuleerd. Nu doen we het met het hele team. We hadden in onze winkel twee pakketopties voor de wedstrijd. De vrouwelijke collega’s keken naar de presentatie. Mijn man had zoiets van: ‘Het moet niet alleen mooi zijn, maar ook goed zijn.’ Zo hebben we intern al verschillende juryleden. Uiteindelijk hebben we een mooie vuurschaal ingestuurd. Het was een enorme verrassing dat we de eerste prijs wonnen met ons pakket.”

Doe je vaker mee met wedstrijden?

We doen ook altijd mee met kaaswedstrijden. Afgelopen jaar hebben weer de eerste prijs gewonnen met onze jong belegen tijdens de Cum Laude Awards. Dat zijn leuke opstekers.”

Wie kopen er bij jullie een kerstpakket?

“Vooral bedrijven, die komen hierheen om een mooi pakket uit te zoeken. We moeten het vooral hebben van mond-tot-mondreclame. Als boer ben je gewend om te werken, maar hier komt ook marketing bij kijken.”

Hoe zorgen jullie dat alles op rolletjes loopt?

“Het boerenbedrijf is de basis. Dat moet gewoon in orde zijn. Voer, het hele landbouwplan… alles moet kloppen. Vervolgens maken we kaas die van fantastische kwaliteit moet zijn. Uiteindelijk ben je afhankelijk van de natuur en de seizoenen. Daarnaast hebben we de winkel en een tweede, toeristisch bedrijf met een bed & breakfast, een camping en een feestzaal. We proberen zo de hele keten te bedienen en alle ballen in de lucht te houden. Dat is soms een hele uitdaging.”

Hoe hebben jullie de werkzaamheden verdeeld?

“Mijn man en ik doen het samen. Ik focus me misschien wat meer op de hele verkoop en hij op het boerenbedrijf. We houden elkaar en ons team scherp. We hebben inmiddels een prachtig team en vijftien mensen in dienst. Dat is nodig om dit allemaal te realiseren.”

Wat is jullie ambitie voor de toekomst?

“Onze ambitie is ‘vergemakkelijken’. Vorig jaar was dat ‘verbinden’. De bedrijven die we hebben, het is belangrijk om die met elkaar verbonden te houden. Wat is een kaas zonder een koe? En wat is de mens zonder de kaas? Dit jaar hebben we gezegd: we moeten vergemakkelijken. Er is natuurlijk al zoveel. De hele wetgeving om aan alles te voldoen wat deze tijd van ons vraagt. Van jezelf als mens, maar ook maatschappelijk en uiteraard ook het milieu. Dus vergemakkelijken is dit jaar ons thema.”

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Noteringen november 2024

De noteringscommissie is op 1 november weer bijeengeweest voor overleg over de noteringen. Op de zuivelmarkt lijken kopers en verkopers af te wachten welke richting de markt zal nemen. De […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

Korte lijnen en Boeren Goudse Oplegkaas

Waarom is goed zo vaak een strijd en vindt rommel altijd een weg? Waarom luisteren we niet om te leren, maar luisteren we om aan te vallen? […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

Noteringen oktober 2024

De noteringscommissie is op 4 oktober weer bijeengekomen voor overleg over de notering. De zuivelmarkt lijkt het hoogtepunt reeds gepasseerd. De gestage stijging van de noteringen is tot stilstand gekomen […]
Geschatte leestijd: 2 minuten