Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 5 minuten


Mensen_die_van_aanpakken_houden_BoerenZuivel

Mensen die van aanpakken houden

Anja Derks werkt al ruim 25 jaar bij AB Werkt. De coöperatie is naast de bedrijfsverzorging ook met de uitzenden detacheringstak een bekende naam in Zuid-Nederland. Vooral in de sectoren agro, industrie, food, groenvoorziening en logistiek kent men AB Werkt. In de zuivelbranche is de organisatie nog wat minder vertegenwoordigd. Hoog tijd voor een kennismaking.

Wat doet AB Werkt precies?

“Wij ontzorgen de ondernemer rondom alles wat met personeel te maken heeft. Dat begint al bij de vacature. Iemand heeft een leuk bedrijf, maar ook mensen nodig. Als er dan een plekje vrijkomt binnen bijvoorbeeld de zuivel, dan zetten wij onze wervings- en selectieprocedure in gang. We hebben recruiters en via onze netwerken en socialmediakanalen pakken we de vacature op. Als we dan iemand hebben gevonden – wat overigens altijd wel lukt in de zuivel, omdat het gewoon leuke vacatures zijn – dan gaan wij die mensen verlonen.”

Wat nemen jullie de ondernemers uit handen?

“Alle operationele zaken bespreek je als ondernemer zelf met de werknemer. De juridische zaken liggen bij AB Werkt, dus alles rond inschaling en salarissen, maar denk ook aan voortgangsgesprekken. Juridisch zijn medewerkers bij ons in dienst. Dat heeft voor jou als ondernemer als voordeel dat je een werknemer niet zelf hoeft te betalen als deze met verlof of ziek is, naar de tandarts moet of voor langere tijd uitvalt. Je betaalt alleen de gewerkte uren. We hebben eigenlijk een hele moderne driehoeksverhouding, zeg ik wel eens: de opdrachtgever, de werknemer en AB Werkt.”

Werken er veel mensen via AB Werkt bij zuivelproducenten?

“Wij zijn actief in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg, daar hebben we er zeker een aantal lopen. Maar wel veel minder dan bij de agrarische bedrijven. In de zuivel werken onze mensen vaak op dezelfde plek. Je moet veel leren en draait mee in de dagelijkse productie. Dan is het niet handig om op verschillende plekken te werken. Ik zie vaak dat ze of productie draaien of alleen melken. Ik heb medewerkers die het allebei doen, maar dan zit je officieel ook met twee cao’s: die van dierhouderij of die van levensmiddelen. Niet iedereen vindt dat prettig.”

Mensen_die_van_aanpakken_houden_Anja_Derks_BoerenZuivel

Waarom zou een ondernemer niet naar een gewoon uitzendbureau gaan?

“Wij staan bekend om onze aanpakkersmentaliteit en weten wat er speelt in en rondom de dierhouderij. We hebben jarenlange ervaring en een groot netwerk. Als je naar een regulier uitzendbureau gaat, heeft men daar vaak geen idee van de inhoud van de vacature en bijbehorende werkzaamheden. Er is een andere mentaliteit. In deze sector gaat het om een bepaalde manier van werken en niet bang zijn om aan te pakken. Maar je moet het ook leuk vinden om bijvoorbeeld in de winkel te staan en contact met klanten te hebben. Wij weten de mensen te vinden die op alle vlakken van aanpakken houden.”

Hoe vinden jullie goed personeel?

“Ik werk hier al 27 jaar. Vroeger had je de tijd van een kaartenbakje met mensen waar je uit kon kiezen. Je werkte veel meer vanuit de regionale bekendheid bij ondernemers en werknemers. Dat heb je niet meer in deze tijd van arbeidskrapte. Ik werk nog steeds wel met een regionaal netwerk. Die bel en benader ik allemaal als er een leuke vacature is. Maar we doen ook veel via sociale media, dat werkt goed. Het is wel een andere tijd, ook omdat we merken dat meer mensen parttime willen werken.”

Zijn er nog meer verschillen met vroeger?

“De generatiekloof kom ik nu regelmatig tegen. Dat er toch wat onbegrip of onbekendheid is als het over Generatie Z gaat, bijvoorbeeld. In de zuivel zie je veel verschillende generaties op de werkvloer, dus blijf vooral in gesprek met elkaar. Dat is belangrijk. Werken met Gen Z is echt wel anders dan sommige mensen gewend zijn: ze willen vaker parttime werken en kiezen aan de voorkant al waar ze voor willen gaan. Ook de nieuwe regels rondom zzp’en zijn momenteel een thema. Ik heb nu veel gesprekken over mogelijke schijnzelfstandigheid. Ik zie in de laatste maanden veel zzp’ers naar een vast dienstverband overgaan. In de agrarische sector is dat echt een hot topic nu, in de zuivel wat minder. Daar zitten minder zzp’ers, is mijn idee.”

Waarin maken jullie het verschil voor ondernemers?

“Naast het juridische gedeelte, gaat het ook om binden en boeien. Dat is een belangrijke. Je moet met elkaar in gesprek blijven over hoe het eraan toegaat op de werkvloer. Daarom is het belangrijk om voortgangsgesprekken te voeren. Daar zijn wij ook voor. Hoe gaat het met je? Waar wil je naartoe groeien? Wat heb je nodig als je naar de toekomst kijkt? Dat gesprek voeren we eerst met de werknemer, daarna met de opdrachtgever en vervolgens met z’n drieën. Ik merk dat de ondernemers heel goed zijn in wat ze doen, maar in gesprek zijn en blijven met bijvoorbeeld een wat introvert personeelslid, kan wel eens lastig zijn. Daar spelen wij ook een rol in. Wij gaan elk jaar twee keer in gesprek met medewerkers. Het schept helderheid. Dan kun je verder bouwen aan vertrouwen en een blijvende, goede verstandhouding.”

Mensen_die_van_aanpakken_houden_Anja_BoerenZuivel

Heb je tips voor het zoeken van personeel?

“Regionaal veel ruchtbaarheid geven op een positieve manier. Zorg dat je in de lokale bladen staat. Als je goed bekend staat, weten mensen je te vinden: een win-winsituatie zou ik zeggen, ook voor de zuivelboerderij. En laat je eigen personeel op feestjes vertellen waarom het zo leuk is op hun werk, dat helpt enorm. Als iedereen met plezier werkt op je bedrijf en het verhaal vertelt, dan komt de rest vanzelf. Zo werkt dat gewoon.”

Wat hoor je vaak terug van ondernemers over jullie?

“Dat ze het heel prettig vinden dat we niet alleen de verloning regelen, maar ook frequent het gesprek aangaan met de werknemers. Dat blijkt vaak toch een grotere uitdaging dan gedacht. Bij kleinere bedrijven zitten ze vaak met elkaar aan de koffie en gaat het over van alles en nog wat. Maar als er dan iets niet goed loopt, hoe vertel je dat dan op een goede manier? Het is best lastig om goed te communiceren. Sta je met de deur in de hand, met je rug naar je medewerker, of kijk je iemand aan en zeg je ‘zo, dat hebben we vandaag weer mooi geregeld met elkaar’. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Dat soort zaken uitspreken is heel veel waard. Er is veel boeren nuchterheid. Dat is iets om trots op te zijn, maar het is soms ook goed naast de ‘TIP’, vooral ook de ‘TOP’ te bespreken en te uiten hoe blij je met je mensen bent.”

Waarom moet iemand in contact komen met jullie?

“Wij kunnen je helpen bij alles wat met personeel te maken heeft. We bespreken uitgebreid wat je nodig hebt. Gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt – met onder meer de arbeidskrapte, maar ook wat betreft risicomanagement en risicospreiding – is het een goed idee om eens te informeren. We gaan voor de langetermijnrelatie, zowel met de ondernemer als met de werknemer, want samenwerken werkt. Wij ontzorgen ondernemers, zodat ze bezig kunnen zijn met hun core business. Daar gaat het uiteindelijk om.”

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Noteringen augustus

De noteringscommissie is op 1 augustus weer bij elkaar geweest voor overleg over de noteringen. Bekijk hier de noteringen van augustus. […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

De BBZ groeit! – Juli 2025

De BBZ groeit! Drie nieuwe leden vertellen waarom ze lid van de BBZ zijn geworden. Lees hier hun verhalen en zegt het voort. […]
Geschatte leestijd: 3 minuten

Meer toezicht op merken dankzij webshop

BBZ lanceert een webshop. Vanaf nu kunnen de boerenkaasmerken en het keurmerk Kaas van de Boerderij uitsluitend via de webshop worden besteld. […]
Geschatte leestijd: 2 minuten