Kaas van Kees: “Als je eigen naam boven de deur hangt, dan ga je harder!”
Kaas van Kees is nu een keten van vier kaaswinkels in Ede, Wageningen, Zetten en Oosterbeek. Kees is op de markt begonnen, hij heeft op verschillende markten gestaan. In 2008, zo’n zestien jaar geleden, is hij samen met zijn vrouw Joke zijn eigen kaaswinkels gestart.
“Ik kreeg de mogelijkheid om m’n plek op de markt te verkopen en wat kaaswinkels over te nemen. Er zat een aantal goed draaiende winkels bij. In Ede zijn we toen zelf gestart en hebben we nog wat winkels overgenomen.”
Hoe geef je die vier winkels allemaal de juiste aandacht?
“Door er zelf ook regelmatig te zijn. Je moet met de mensen die er staan – dat is super belangrijk – ervoor zorgen dat de klanten het juiste contact hebben, het vertrouwen hebben. Samen met mijn vrouw probeer ik daar de aandacht aan te geven die nodig is. Daar zijn wij iedere dag voor onderweg. Elke dag gaan we wel bij een van onze winkels langs. Bovendien nemen de mensen die fulltime in de winkels staan wat meer verantwoording. Zij hebben het contact met de klant. Maar alles blijft uiteindelijk wél onze verantwoordelijkheid. Wij houden ze scherp, maar andersom houden ze ons ook scherp. Dat is een mooie wisselwerking.”
Zijn er regelmatig wisselingen in het medewerkersbestand?
“Ja, wel geweest, maar je ziet nu wel weer dat banen langer bezet blijven. Als de klik er is, dan is het een heel leuk product om mee te werken. Waar genoeg beleving in zit. Dat merkt de klant dan ook. De medewerkers geven wij aan de hand van proeverij-avonden informatie over onze kaas. Dan kunnen ze ook meer vertellen dan wat er al op het etiketje staat. Bovendien maak je op die manier je medewerkers enthousiast over het product dat ze verkopen. Dat maakt het werk leuk. Je ziet dat onze mensen dan langer blijven. Gelukkig wel.”
Het zal best lastig zijn als je nieuw personeel nodig hebt
“Ja, dan moet je zorgen dat je er wel fulltime naast staat. Dat is weleens lastig. Maar op een gegeven moment is het ook het team dat vooruit wil. Als je dat goed op orde hebt, dan is dat een grote steun. Het team kan de nieuwe medewerker ondersteunen en helpen. Anders kan je dit niet doen.”
Kan je iets vertellen over het assortiment?
“Bij Kaas van Kees hebben we veel soorten boerenkaas en kaas uit de streek. Daar heb je iets unieks mee. Ik vind dat Nederlanders, en misschien de kaaswereld zelf ook wel, dat soms wat onderschatten. We hebben een fantastisch product in Nederland waar je écht trots op mag zijn. Dat moet je ook uitdragen. Er kan best een keer wat gebeuren. Als je rauwmelkse kazen gebruikt, kan er een keer een foutje in zitten. Maar aan de andere kant denk ik ook, dat dat juist de charme van het ambacht is. Daar zijn we dus veel mee bezig, met die boerenkazen. Daarnaast verkopen we de Noord-Hollandse lijnen, de wat minder zoute kaas. Plus streekkazen en ook wel kaas uit het buitenland.”
Je bent ook kaaskeurmeester?
“Ja, we hebben een prachtig product in Nederland. Daarom ben ik keurmeester geworden. Als je je met dat product kan onderscheiden, dan kun je het verhaal ook delen met de consument. En als de consument het waardeert, dan zie je dat terug in de verkoop. Zo ga ik van de week naar Bodegraven en daarna naar Hoornaar. Zo kom je in verschillende regio’s. Bovendien sta ik ook op de Cum Laude keuringen, daar kom je iedereen weer tegen! Wat ik ook mooi vind is dat er verschillende, oudere keurmeesters zijn die met hetzelfde enthousiasme dat ze altijd al hebben gehad, het stokje overdragen aan een nieuwere generatie. Dat vind ik mooi om te zien. De mannen lopen er nu nog bij om hand- en spandiensten te verrichten, maar keuren niet meer. Dat hoort bij dit ambacht, denk ik.”
Heb je ambities om verder uit te breiden? Om nog meer winkels te openen?
“Nu in eerste instantie niet. In deze tijd waarin je moeilijk personeel kan krijgen, zijn we blij dat de vier winkels kunnen draaien zoals ze nu draaien. Dan zie je dat je daar als eigenaar ook al flink werk aan hebt. Denk aan coaching en ondersteuning. Ik zoek liever de verdieping op. Met de medewerkers die we nu hebben, hebben we een goed en stabiel team staan, wat Kaas van Kees maakt tot wat het nu is: kwaliteitskaas van Nederlandse bodem. Daarnaast zoeken we hele mooie producten uit het buitenland. Dat is wat we nu doen. Maar als er morgen iemand komt die zegt ‘joh, ik heb hier in de buurt een heel mooi winkeltje gezien’, dan zal ik er wel over nadenken. Tegen een mooie kans zal ik niet meteen ‘nee’ zeggen.”
Je maakt geen deel uit van een grotere keten. Is dat een bewuste keuze?
“Ja, dat is een heel bewuste keuze, want ik ben dus wel gestart in een keten. Maar ik merkte op een gegeven moment dat als je vier winkels hebt, dan ben je eigenlijk zelf een ‘mini keten’. Dan moet je echt al wel een visie hebben. Ik vind dat de groothandelaren in de kaaswereld de mensen tegenwoordig zo goed helpen, dat je niet meer in een keten hoeft terecht te komen. Voor startende ondernemers is het misschien ideaal. Maar met mijn ‘mini-keten’ heb ik mijn eigen visie op hoe ik het wil. Op wat voor koers ik wil varen. Daar heb ik geen franchise voor nodig. En ik denk – en dat is de voornaamste reden – als je eigen naam boven de deur hangt, dan ga je harder!”
Ik zie dat je op Instagram veel post over CrisStory. Kan je daar nog iets over vertellen?
“Ja, dat klopt. Dat is een ander bedrijf dat wij naast onze kaaswinkels hebben. Dat is het importeurschap van fruitbroden. Dat bedrijf zijn wij zes jaar geleden gestart omdat dat als kans voorbij kwam. We hebben het vernoemd naar onze zoon Cris, die toen net overleden was. Die jongen was enthousiast over ‘food’ en over het delen van ‘food’. Vandaar de naam CrisStory, Sharing Food Together. Deel het met elkaar. Daar komt een hoop ‘drive’ uit. Dat je – als je enthousiast bent over eten, over goed eten, dat je dat ook kunt delen met elkaar. Dat is geen geheim. Het is het mooiste wat er is om met elkaar te delen. Met je team, met je klanten, maar ook onderling in de kaaswereld.”