Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 4 minuten


In2Food_ondersteunt_biokaas_kinderdijk_samenwerking_vertrouwen_BoerenZuivel

In2Food ondersteunt biokaas kinderdijk met kennis en oplossingen: “Onze samenwerking is gebaseerd op vertrouwen”

Aan de rand van Alblasserdam, in het molengebied van Kinderdijk, bevindt zich BK Kinderdijk BV, beter bekend als Biokaas Kinderdijk, de grotendeels biologische boerderij en kaasmakerij van André en Nico van Houwelingen. Hier maken ze Goudse kazen: geitenkaas, koeienkaas, schapenkaas en sinds kort ook buffelkaas. In2Food is hun leverancier voor reinigings- en desinfectiemiddelen en kaascoating. Accountmanager Sanne Pagie voorziet de broers op persoonlijke wijze van advies.

André van Houwelingen was 14 jaar toen hij het echtpaar Van den Haspel op de boerderij ging helpen. Hij werd als een zoon voor hen en stapte in 1998, na het overlijden van de heer Van den Haspel, fulltime het agrarisch bedrijf in. Van mevrouw Van den Haspel leerde hij, in de garage van het woonhuis, de kneepjes van het kaasmakersvak. Toen ook zij overleed, zette André de boerderij door. Met meer koeien en een kaasboerderij. De afzet groeide, zo ook de benodigde productieruimte. De garage werd ingewisseld voor een kleine kaasmakerij in de boerderij. In 2011 volgde de overstap naar het pand aan de Molenkade in Alblasserdam.

Van Faillissement naar heropbouw

In 2021 kwam broer Nico het bedrijf in, omdat met de groei ook de afhandeling van administratie en wet- & regelgeving om meer gerichte aandacht vroeg. Maar daar was ineens corona: “Van de een op andere dag sloot de horeca en daarmee de levering van kazen aan horecagelegenheden. Het tweede jaar ging ook de export plat. Daarna zette de prijsstijging van grondstoffen in, ook die van de melkprijzen. Toen begin 2023 het energiecontract stopte en de energieprijs verzesvoudigde, was het klaar. Het faillissement werd aangevraagd. André vertelt emotioneel: “De koeien moesten weg. Je ziet alles wat je hebt opgebouwd teniet gaan.” Maar de broers lieten zich niet kisten. Ze kozen voor een doorstart en werkten met heel de familie dag en nacht door om de kaasboerderij weer operationeel te krijgen. In juni 2023 was het zover. Met een nieuwe strategie. Ze richten zich niet op het produceren van massavolumes, maar onderscheiden zich met het merk Biokaas Kinderdijk en hun focus op speciaalzaken, horeca, groothandels, markten en verkoop aan huis. Nico: “Productiecapaciteit is beschikbaar, maar kwantiteit heeft plaatsgemaakt voor de innovatieve specialiteiten waar het ooit mee begon. Zoekt de klant iets unieks, dan willen we dat ie als eerste aan ons denkt.”

In2Food_ondersteunt_biokaas_kinderdijk_samenwerking_SynQ_reinigings_desinfectiemiddelen_BoerenZuivel

De SynQ reinigings- en desinfectiemiddelen zijn enorm
belangrijk voor de continuïteit van de kaasboerderij.

Hernieuwde kennismaking

In de periode tussen faillissement en doorstart nam Sanne Pagie, Accountmanager van In2Food, contact op met de broers voor een hernieuwde samenwerking. Door de genoemde perikelen kwam haar belletje niet op het juiste moment. Toen ze vlak voor de zomer nog eens belde, werd ze uitgenodigd en trof ze een tafel vol familie. Er was meteen een klik en sindsdien fungeert ze als hun ‘persoonlijk leverancier’. Sanne: “Het contact is intensief. Ik ga regelmatig langs. En als ik dan toch in de auto stap voor een bezoek, kan ik net zo goed een bestelling kaascoating meenemen.”

Clean & protect

Samen met Nico en André bekeek Sanne welke Clean- & Protect-oplossingen de kaasboerderij nodig had. “Ik bracht samples langs, zodat ze de keuze op basis van praktijkervaring konden maken.” André: “Ze weet precies waar ze het over heeft en begrijpt dat de reinigingsprocessen enorm belangrijk zijn voor de continuïteit van onze productie.” De keuze viel op de complete productlijn van SynQ reinigings- en desinfectiemiddelen en Plasticoat kaascoating. Dit laatste betreft transparante coating voor algemeen gebruik, groene voor een speciale kerstkaas, zwarte voor truffelkaas én bruine Rembrandt coating voor de nieuwe buffelkaas. “Voor deze laatstgenoemde kaas, waarmee de broers zich op de markt willen onderscheiden, zochten ze een bijzondere, bijpassende coating”, vertelt Sanne. ”Ze hebben een keuze gemaakt uit onze uitgebreide kleurenkaart. Ik heb voorbeelden laten zien hoe de kaas met bruine coating eruit zou komen te zien. Het eindresultaat mét etiket is een mooi plaatje geworden.”

In2Food_ondersteunt_biokaas_kinderdijk_samenwerking_vertrouwen_plasticaat_kaascoating_BoerenZuivel

Een glanzend totaalplaatje met Plasticoat kaascoating

Persoonlijke samenwerking

Over de samenwerking met Sanne hebben de broers niets dan lof. Nico: “Het contact is informeel, verloopt soepel en gebeurt met kennis van zaken. André bekent dat hij in het begin Sanne wat op afstand hield. ”Je komt net uit een faillissement, vertrouwen moet je rustig opbouwen. Dat de eerste levering meteen op tijd binnenkwam, hielp daarbij wel.” Lachend voegt hij toe: “Nu is ze onze persoonlijk adviseur.” Sanne: “De onderlinge sfeer is prettig, ik wil er graag voor de klant zijn, meedenken en helpen. Het contact is open en eerlijk.” Bij het maken van de keuzes raadpleegde Sanne ook haar collega’s van In2Food. Ze betrok Salesmanager Ton van Schaayk bij het samenstellen van het SynQ assortiment reinigings- en desinfectiemiddelen en Accountmanager Abe Witteveen bij het proces van kaascoating. Nico: “Er is zoveel kennis van onze business bij In2Food, het is fijn dat wij daarop kunnen terugvallen.”

Vertrouwen in de toekomst

Nico en André hebben vertrouwen in de toekomst. Ze willen het bedrijf hernieuwd op de kaart zetten in Nederland én daarbuiten. Met focus op verrassende innovatie. Om via de eigen winkel, op de markt, via kaasspeciaalzaken en groothandels, onder eigen Biokaas Kinderdijk label en/of private label, de consument van hun heerlijke 100% natuurlijke kazen te kunnen laten genieten. Sanne en In2Food dragen daar graag aan bij.

Meer informatie: www.in2food.nl

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Noteringen november 2024

De noteringscommissie is op 1 november weer bijeengeweest voor overleg over de noteringen. Op de zuivelmarkt lijken kopers en verkopers af te wachten welke richting de markt zal nemen. De […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

Korte lijnen en Boeren Goudse Oplegkaas

Waarom is goed zo vaak een strijd en vindt rommel altijd een weg? Waarom luisteren we niet om te leren, maar luisteren we om aan te vallen? […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

Noteringen oktober 2024

De noteringscommissie is op 4 oktober weer bijeengekomen voor overleg over de notering. De zuivelmarkt lijkt het hoogtepunt reeds gepasseerd. De gestage stijging van de noteringen is tot stilstand gekomen […]
Geschatte leestijd: 2 minuten