Dit doet de BBZ voor jou
Voorzitter Theo Dekker aan het woord
De Bond van Boerderij zuivelbereiders (BBZ) werd 106 jaar geleden opgericht met het doel om de kwaliteit van boerderij zuivel naar een hoger niveau te tillen. Die ambitie is er anno 2021 nog steeds – nieuwe ontwikkelingen vragen immers ook om nieuwe en betere producten – maar de BBZ doet inmiddels veel meer voor de bijna driehonderd leden. Wat allemaal, vertelt voorzitter Theo Dekker aan de hand van vier pijlers van de bond: Netwerk, Keurmerken, Promotie en Kennis.
Netwerk ter beschikking stellen
Hoe belangrijk een netwerk is, ondervindt Theo zelf elke dag aan den lijve. “Mijn netwerk vormt het bestaansrecht van mijn bedrijf”, zegt hij. Met zijn geitenboerderij Utopia Hoeve bedient hij dagelijks veel verschillende afnemers die zich in Nederland, maar ook in Frankrijk en Duitsland bevinden. “We hebben met niemand een contract, maar we hebben wel veel contacten, zeg ik altijd. Onze klanten bestaan voor een klein deel uit de klanten van onze boerderijwinkel, maar we moeten het vooral hebben van de toerismesector, de horeca en grote afnemers. Hen heb ik vooral leren kennen tijdens kaaskeuringen. En onze winst tijdens de Cum Laude Awards in 2018 heeft voor ongekend veel publiciteit gezorgd; daar hebben we veel klanten aan te danken.” Het omvangrijke en veelzijdige netwerk van de BBZ is een belangrijke reden voor veel boerderij zuivelbereiders om lid te worden. “Sowieso zij n er de evenementen waar leden elkaar, leveranciers en afnemers ontmoeten. Maar ons netwerk is bij voorbeeld ook onmisbaar bij het updaten van het hygiëneprotocol, waar we nu mee bezig zij n. Leden maken geregeld gebruik van ons netwerk als ze vragen hebben of ergens tegenaanlopen. Of je nu een technisch mankement aan je machine hebt, een vraag hebt over de afvoer van wei of advies wil over je bedrijfsvoering; daarvoor kun je bij de BBZ terecht. We weten heus niet alles zelf, maar we kunnen je wel altijd met iemand in contact brengen die wél alles weet op het gebied van jouw specifieke vraag.” Met deze vragen kun je terecht bij het secretariaat van de BBZ: secretariaat@boerderijzuivel.nl of 0683962583.
Keurmerken betekenis geven
Een aantal jaar geleden heeft de BBZ meerdere keurmerken in het leven geroepen. Zo is sinds 2007 boerenkaas officieel erkend als Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS), werd in 2013 het keurmerk ‘Kaas van de boerderij ’ geïtroduceerd en is ook ‘Echte boerderij zuivel’ vastgelegd. Theo: “Dit zijn mooie mijlpalen die de trots op onze mooie producten laat zien. Ze vormen een erkenning van ons werk, maar ze zijn pas van betekenis als er ook wordt gecontroleerd op een correcte naleving van deze keurmerken. Daar houdt onze controlecommissie zich mee bezig. Zij zorgen ervoor dat al onze leden, van koemelkboer tot schapenhouder, zich herkennen in het keurmerk en dat niet Jan en alleman z’n fabriekskaas ‘boerenkaas’ noemt. En we zorgen er bij de BBZ natuurlijk voor dat deze keurmerken ook gedegen in de markt worden gezet.” Daarover lees je meer onder de volgende kop.
Promoten van jouw producten
‘Een goed product verkoopt zichzelf.’ Niet helemaal. En zeker niet in tij den als deze, waarin we het op moeten nemen tegen stuntprijzen van supermarkten. “Een goed product is zeker een belangrijk basis”, zegt Theo, “maar we hebben daarnaast echt wat extra promotie nodig, waarmee we consumenten laten zien hoe bij zonder ons product is. Daarom is communicatie en promotie een belangrijke pijler van onze vereniging geworden.
Naast dat we de eerdergenoemde keurmerken op een gedegen manier in de markt zetten, zijn we te vinden via boerderijzuivel.nl (onlangs vernieuwd en binnenkort uitgebreid met een inloggedeelte voor BBZ-leden, red.), Facebook en Instagram. Drie keer per jaar pakken we uit met een campagne rond Cum Laude, Graskaas en de Boerenkaasmaand. Daarvoor werken we samen met een professioneel reclamebureau dat slimme manieren bedenkt en uitwerkt, waarmee we bij nóg meer consumenten onder de aandacht komen. Met socialmediacampagnes en samenwerkingen met groothandels en kaasverkoopwinkels. Ook in 2021 gaan we daarmee verder. We maken zelfs een volgende stap door meer content (blogs en video’s) voor consumenten te maken die op boerderijzuivel.nl te vinden is en die we verspreiden via onze social media.”
Kennis delen
Naast het netwerk van de BBZ waarbinnen veel kennis voorhanden is, heeft de BBZ ook een Zuivelacademie. Theo: “Dit online platform bevat lesmateriaal met praktische voorbeelden en sluit aan op de in de bedrijven gehanteerde productieprocessen. BBZ-leden kunnen de Zuivelacademie gratis gebruiken voor het opleiden van hun personeel. Een nuttige kennisbank dus, waar helaas nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. Dat komt wellicht doordat men niet weet dat we het hebben, daarom gaan we daar dit jaar meer bekendheid aan geven. Want echt, de kwaliteit van zuivelproducten is mede afhankelijk van de kennis over het bereiden daarvan. En die heeft elk BBZ-lid zó voorhanden.”
Naast het beheer van de Zuivelacademie, ondersteunt de BBZ ook bij het organiseren van studiedagen of studieclubs. “En sinds we minder reizen door corona, hebben we ook in samenwerking met een zuiveltechnoloog een aantal webinars gegeven. Deze digitale oplossingen bieden mogelijkheden voor onze branche. Wij zij n altij d druk met onze dieren en melken het liefst zélf; mooi als we dan vanuit huis kunnen aanschuiven bij een kaaskeuring of studieavond. Zonder dat we onze overall hoeven te verwisselen voor een overhemd en uren onderweg zijn.”
Theo Dekker over de BBZ
Theo Dekker nam in 2014 zitting in het bestuur van de BBZ en werd drie jaar geleden voorzitter. “Ik was lid en kwam bestuursleden van de BBZ geregeld tegen tijdens de kaaskeuringen waar ik aan deelnam. Ik heb een brede interesse en op een bepaald moment heb ik gewoon gesolliciteerd naar een bestuursfunctie. Het was nooit mij n bedoeling om voorzitter te worden. Het kwam op mijn pad en ik hoop dat ooit een ander enthousiast lid het stokje van mij wil overnemen.
Ik leer in deze tijd ontzettend veel. Hoe de hazen lopen bij voorbeeld. Voordat ik bestuurslid werd, kon ik me weleens verbazen over hoe lang het duurt voordat protocollen gereed zij n of standpunten in Den Haag zijn doorgedrongen. Ik weet dat ik daarin niet de enige ben. Als ik iets leer deze bestuursperiode, is dat je als branche met een spinnenweb aan instanties te maken hebt. Reuze-interessant hoe je daar als bond een weg in weet te vinden en dan dingen voor elkaar krijgt waar alle boerderij zuivelbereiders baat bij hebben.”