De ZuivelBroeders: “We kunnen met elkaar lezen, schrijven, lachen en af en toe goed discussiëren.”
Ruim een jaar terug begonnen Bart en Erwin een mooi avontuur. Beide broers groeien op op de boerderij, een familiebedrijf waar moeder de boerin is. Vader werkt bij een hightech bedrijf. Broer Bart hoort op een barbecue van z’n werk dat Kaasboerderij Keuper op korte termijn stopt met het maken van zuivelproducten. Een week later zitten de broers bij Jan en Betsie Keuper aan de koffie. Als Jan vertelt dat hij de volgende dag voor de laatste keer zuivel maakt, snappen ze dat zij er de volgende dag als de kippen bij moeten zijn… Binnen één dag wordt de koop gesloten.
“Ik heb m’n werk geappt dat ik door omstandigheden een dagje vrij zou nemen”, zegt Erwin. “Want Bart en ik wilden direct met Jan meekijken wat hij allemaal deed. Wij hadden namelijk geen idee hoe zuivel gemaakt wordt. Bij ons thuis stopt het proces als de melk de tank ingaat. Maar bij het maken van zuivel begint het dan pas!”
Welke stappen heb je als eerste gezet toen besloten werd de productie over te nemen?
“We zijn meteen bij alle afnemers langsgegaan. Om met hen een akkoord te sluiten en de zekerheid te hebben dat ze met ons verder wilden. Het bleek dat er vraag is naar de zuivelproducten. Dat was voor ons direct een bevestiging. Daarna zijn we naar de Kamer van Koophandel gegaan en hebben een financieel plaatje gemaakt. Maar we hebben vooral met elkaar gesproken over de toekomst. Hoe we die voor ons zien, ook al weet je niet precies waar je aan begint. Op 27 juli 2022 zijn we van start gegaan als De ZuivelBroeders.”
De kennismaking met Kaasboerderij Keuper was liefde op het eerste gezicht, staat op jullie website. Waar ben je precies op gevallen en wat voor kansen zag je?
“Bart en ik zagen vooral kansen in het samen ondernemen. Toen we een jaar of tien waren, begonnen we al samen bij een rosékalverhouderij in de buurt. In het weekend voerden we de kalfjes. Dat hebben we een jaar of zeven met z’n tweeën gedaan. Inmiddels hebben we allebei een brede kennis in de zuivel, met de koeien en op de boerderij. In gesprek met Jan en Betsie, zagen we meteen het ‘gouden ei’. We kennen het product en de kwaliteit. Het zou heel jammer zijn als dat niet meer zou bestaan. En uiteraard vonden zij dat ook. Bovendien, het klikte direct. Dat is toch bijzonder met mensen die 30, 35 jaar ouder zijn. Jan heeft nog wekenlang met ons meegedraaid. Als leermeester heeft hij ons de fijne kneepjes van het vak bijgebracht.”
Waar maken jullie nu de zuivel?
“De zuivel maken we nu nog op de boerderij van Jan Keuper. We zijn 22 en 23 jaar, dat is ook niet per definitie een leeftijd waarop je direct een paar ton hebt klaarliggen om een eigen productieruimte te bouwen. Voorlopig mogen we hier de productie voortzetten. Natuurlijk hebben we wel plannen voor een eigen ruimte in de toekomst. Gezien de volumes die we draaien, hopelijk ook weer een stuk groter.”
Jullie staan voor zakendoen met Noabers. Wat betekent dat in de praktijk?
“Wij zitten op de boerderij van Keuper. Het kantoor van onze boekhouder ligt op 500 meter hiervandaan. Onze verzekeringsadviseur zit op 600 meter. Onze ontwerpers zitten een kilometertje verderop. We proberen zoveel mogelijk lokaal te doen. Tijdens de Hengevelder zomerfeesten hebben we op de bedrijvenborrel duizend toetjes gesponsord. We ondersteunen basisscholen met zuivelpakketjes, zodat jonge kinderen ook gezonde zuivel krijgen. We hebben een beginnend bedrijf, we kunnen niet overal aan bijdragen. Maar hebben wel de intentie om dat zoveel mogelijk te doen.”
Vertel eens iets meer over je aanbod. Waar verwen je Twente mee?
“Van de basismelk, de echte pure melk, maken we karnemelk, standyoghurt, roomboter, vanille- en chocoladevla, aardbeienkwark en naturel kwark. En er zitten nog meer smaken in de pijplijn. Maar we zijn nu maar net een jaar bezig. Op den duur zetten we stappen naar nog meer lekkere en bijzondere smaken.”
Jullie maken de zuivel op ambachtelijke wijze. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
“Jan melkt ’s ochtends de koeien, waarna de melk rechtstreeks in de batchpasteurs wordt gepompt. Daarna begint het ambacht van het zuivelen. Ieder product wordt handmatig afgevuld, gestickerd en voorzien van een dop. Karnen, boterkneden en kwark uithangen, het is allemaal handwerk waarbij ervaring goed van pas komt. Van begin tot eind hebben we het product dus wel een paar keer in onze handen gehad. Overigens gebruiken we duurzame petflessen in plaats van een niet recyclebare fles. Ook de etiketten zijn recyclebaar en uiteraard proberen we te voorkomen dat zuivel weggegooid moet worden. Al dat werk doen we met z’n tweeën, in de avonduurtjes. Want momenteel heb ik nog een fulltime baan. Maar ik voer nu gesprekken met m’n werkgever om minder te gaan werken. Want we zijn nu al meer dan een jaar elke avond tot 11 uur aan het werk. En bovendien, als je verdere stappen wilt gaan zetten, dan gaat je dat overdag ook meer tijd kosten.”
Hoe breng je de zuivel aan de man?
“Betsie Keuper runt hier op vrijdag en zaterdag een boerderijwinkel, waar al onze zuivel verkocht wordt. Daarnaast maken we veel reclame voor onze producten en proberen onze naam, De ZuivelBroeders, zo goed mogelijk in de markt bekend te maken. We zijn aangesloten bij een coöperatie in Twente, de Smaakmakers van Twente, die onze producten in de regio afzet. Daarnaast hebben we veel vaste klanten waarmee we acties op touw zetten. Zoals supermarkten, boerderijwinkels, restaurants, campings. En dan sla ik er nog wel een paar over, denk ik.”
Welke zuivelproduct vind je zelf het lekkerste?”
“Ik varieer natuurlijk zoveel mogelijk. Want voordat we een van onze producten afleveren, willen we zeker weten of de smaak is zoals wij dat willen. Dus we proeven dagelijks de nodige zuivel. Maar als ik een favoriet moet noemen, dan vind ik onze vanillevla het allerlekkerste toetje dat tot nu toe in de buurt verkrijgbaar is!”
Ik begreep dat jullie productie inmiddels verdubbeld is. Hoe komt dat, denk je?
“Wij gooien het erop dat het komt doordat we een nieuwe merknaam in de markt hebben neergezet, die we via diverse kanalen promoten. Ook door sponsoring proberen we bekendheid te creëren. We willen dat zoveel mogelijk mensen onze zuivel proeven en de smaak beleven. En we hebben een mooi en eerlijk verhaal. Van twee jonge ondernemers die er ‘volle bak’ voor gaan. Met kwalitatief goede producten. Als mensen het één keer proberen raken ze verslingerd aan onze zuivel en komen wekelijks terug. Dat is gaaf om te zien. Als we nu door Goor lopen, een stadje zes kilometer verderop, worden we aangesproken als ‘zuivelbroeder’. Ook door mensen die je niet kent. Dan merk je wel dat de bekendheid begint toe te nemen.”
Heb je hulp bij de productie?
“In het begin konden we het meeste zelf wel aan. Maar nu hebben we ons jongste broertje tot parttime ‘stickermachine’ gepromoveerd. Hij zorgt ervoor dat elk flesje van het juiste etiket wordt voorzien. Daarnaast hebben we vaak hulp met afvullen. Van vrienden, kennissen, buren en de rest van de familie. We staan weleens op een feest en mensen bieden dan spontaan aan om te helpen, als dat nodig is. Zo vult elke week zich, tot nu toe.”
Zijn je broer en jij het altijd met elkaar eens over de bedrijfsvoering?
“We zijn het meestal wel met elkaar eens. Maar ook weleens niet, gelukkig. We verschillen weleens van mening over hoe je naar de toekomst kijkt, bijvoorbeeld. Waar je heen wilt met het bedrijf. Omdat we nog jong zijn, valt dat heel breed in te vullen. We kunnen alle kanten nog op. Maar uiteindelijk komen we er altijd samen uit. We kunnen met elkaar lezen, schrijven, lachen en af en toe goed discussiëren.”
Tenslotte, hoe kijken jullie naar de toekomst?
“Nogmaals, we zien vooral heel veel kansen. We proberen de kansen die zich voordoen zo goed mogelijk af te wegen. Wat past bij ons, wat willen we precies? Je runt een bedrijf en daarin wil je op een bepaalde manier zekerheid in bouwen. Dan gaat het over afzet, afname, maar ook over financiële zekerheid. Tegelijkertijd wil je allebei vooral het werk doen dat je leuk vindt. Maar bij welke richting past dat? Die ene of die andere? Daar kom je uiteindelijk achter als je het uitprobeert. In ieder geval zien we veel kansen om te groeien. Linksom of rechtsom. In ieder geval willen we een nog bekendere naam worden, in het centrum van eerlijke zuivel!”