Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 3 minuten


De_BBZ_groeit_BoerenZuivel

De BBZ groeit! – Oktober 2025

De BBZ krijgt regelmatig aanmeldingen van nieuwe leden. Uiteraard zegt er ook wel eens een lid op. Maar duidelijk is dat we langzaam maar zeker groeien. Dit keer vertellen vier nieuwe leden waarom ze lid van de BBZ zijn geworden. Lees hier hun verhalen. En zegt het voort, dan blijven we groeien voor jouw belang!

Smaak van Terschelling

Op Terschelling runnen Jolanda en Gerben Bakker samen met hun twee zoons De Zeekraal. Wat in 2004 begon met honderd schapen, groeide stap voor stap uit tot een biologisch bedrijf dat volgens veel eilandgangers zeker een bezoek waard is. “We begonnen met het maken van kaas, een winkel en een bezoekboerderij. Later kwamen het ijs en de camping erbij”, vertelt Jolanda. De producten hebben een sterk eilandkarakter. “Ons ijs heeft smaken als cranberry en duindoorn. De zilte lucht en wat onze dieren eten, proef je terug in de melk. Dat maakt onze producten uniek.” De Zeekraal draait met de seizoenen mee. “In de lammertijd ligt het kaasmaken stil. Vanaf februari gaat de kaasbak weer aan.” Ondertussen ontvangen ze toeristen in de stal, de winkel of op de camping. En de toekomst? “We willen onze boerderij nog meer inrichten voor bezoekers, met meer uitleg en proeverijen. Zo kunnen mensen écht zien en beleven hoe we werken.” Lid worden van de BBZ was een logische stap. Jolanda: “Het blad is leuk om te lezen en geeft een goed beeld van de club. Daar willen we graag bij horen.”

Landelijk én online

In het Groningse Zevenhuizen maakt Roos Ausma sinds 2021 haar eigen zuivel op boerderij Zuivel Zevenhuizen. Het melkveebedrijf telt zo’n 270 koeien en in totaal ongeveer 500 dieren. In een aparte keuken verwerkt Roos de melk zelf. “We hebben een pasteurketel en een karnmachine. Daar maak ik yoghurt, karnemelk, kefir, hangop, vla, chocolademelk en ijskoffie. ’s Ochtends vroeg begin ik, en een paar uur later staat de automaat weer vol.” Een deel van het aanbod wisselt met de seizoenen. “In de zomer maak ik ijskoffie, in de winter chocolademelk. Ook de smaken van de yoghurt passen we aan, zoals stoofpeer in de koudere maanden.” Klanten volgen Roos via een WhatsApp-groep waarin ze dagelijks deelt wat er vers is. “Zo komt niemand voor niets.” Op social media laat ze daarnaast zien hoe de producten gemaakt worden en wat er op de boerderij gebeurt. “Veel mensen weten niet wat er allemaal bij komt kijken voordat een product klaar is. Daarom deel ik het proces en laat ik ook weten als er een nieuw kalfje geboren is.” Sinds kort is Roos lid van de BBZ. “Ik vind het leuk om verhalen te lezen en contact te hebben met andere boerinnen. Daar leer je altijd wel iets van.”

Net zoals vroeger

Op landgoed Weleveld runt Ans Huiskes-Beltman samen met haar man melkveebedrijf Huiskes-Beltman met Melktap Weleveld. In een tuinhuisje op het erf staan koelkasten vol yoghurt, vla, karnemelk, chocolademelk, hangop, kefir en sinds kort ook ijskoffie. Bezoekers pakken wat ze lekker vinden en betalen contant, via QR-code of ze schrijven hun naam en telefoonnummer op voor een betaalverzoek. “Het gaat op goed vertrouwen, en eigenlijk werkt dat heel goed”, vertelt Ans. Er staat ook een melktap voor rauwe melk. Klanten nemen hun eigen fles mee of kopen er een. Het assortiment valt in de smaak. “Mensen zeggen vaak: dit smaakt net als vroeger bij oma. Dat is toch het mooiste compliment!” Volgens Ans is het succes vooral te danken aan de volle melk, die de zuivel een rijke en herkenbare smaak geeft die je in de supermarkt niet vindt. De meeste klanten zijn vaste klanten uit de omgeving, en in de vakantieperiodes schuiven ook toeristen aan. Wanneer Ans of haar man bij het tuinhuisje staan, ontstaat er vaak aanspraak. “Mensen zijn enthousiast, niet alleen over de producten maar ook over boeren in het algemeen. Dat voelt goed.”

Ambacht aan huis

Judith Kelderman runt samen met haar man Nico Reijmer en dochter Aafke een melkveebedrijf met ongeveer negentig melkkoeien en vijfendertig stuks jongvee. Sinds april hebben ze er een zuiveltak bij. Judiths passie begon bij het willen maken van yoghurt. “Ik ben klein begonnen in de keuken en ging steeds meer maken voor familie. Toen dacht ik: het is leuker en makkelijker met een eigen ruimte. Voor hun dochter was zuivel maken ook een logische stap. “Ze had eerder gewerkt in een kaaswinkel en vond dat zo leuk dat ze het thuis wilde doorzetten. Toen hebben we gezegd: laten we het gewoon doen en zien waar het schip strandt. Mijn man verzorgt de boerderij, mijn dochter en ik houden ons bezig met zuivel.” De oude koeienstal is omgebouwd tot zuivelruimte. Sinds april van dit jaar worden daar yoghurt, hangop, kefir, chocomelk, kwark, ijskoffie en vla gemaakt. “Voorlopig maken we nog geen kaas. Rustig beginnen is ons motto, want de kosten zijn hoog. Elke zaterdag verkopen we vanuit huis. Binnenkort openen we een winkel. De ruimte hiervoor is al bijna klaar. Dan komt er ook een boerderijautomaat. En bezoekers kunnen met kalfjes knuffelen en zien hoe de melkrobot werkt.”

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Wim Tiemessen: “De smaak was onvoorstelbaar”

Wim Tiemessen zet zich al jaren in om authentieke kazen uit het buitenland onder de aandacht te brengen. Lees het verhaal van de Fijnproever. […]
Geschatte leestijd: < 1 minuut

Op ieders bord!

Felix Wilbrink – Voormalig culinair journalist bij De Telegraaf Afgelopen maand is het boek ‘Op ons bord’ van Anita Heijdraverschenen. En voor zover je het nog niet hebt gekocht: doe […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

Heb je een erkenning of registratie nodig?

Wanneer heb je als zuivelbereider een erkenning nodig en wanneer volstaat een registratie? Harold Janssen legt uit hoe het zit. […]
Geschatte leestijd: 2 minuten