Boer en Kaas op de Fiets
Er ligt al weken een folder op tafel bij ons. De Boer en Kaas fietsroute! Mijn vrouw kijkt er soms hoofdschuddend naar. “Kaas,” mompelt ze dan. Dat is haar bijnaam voor mij, zoals jullie inmiddels wel weten. Van de week legde ze er vijf kaasschaven naast. Uit een la gehaald. “Kaas, toch!”
Bij het schrijven van dit verhaal heb ik zelfs als jurylid nog geen idee wie de competitie ‘Beste Foodspecialist Kaas van de Boer’ heeft gewonnen. Ik heb mijn formulieren ingeleverd en heb zo mijn favorieten. Maar mijn stem is er maar één. Bij een van de drie winkels waar de jury uit mocht kiezen, lag deze folder: Boer en Kaas fietsroute. Van 18 tot 35 kilometer. Waarbij je 22 (!!!) kaasboerderijen kan aandoen. Tot stand gekomen door Kaag en Braassempromotie… én alle deelnemende kaasboerderijen!
Tweeëntwintig kaasboerderijen, die aan één project meedoen. Noem dat maar een wonder. En wat een prachtige namen: De Kaagse Boer, Weidegeluk, Waterrijk, Buitenverwachting of gewoon ’t Groene Hart. Perfect uitgevoerd die folder. Op je klembord aan je stuur en daar ga je. De polders in, genieten van Nederland en vrijwel zeker met een stuk kaas thuiskomen.
Waar zei je dat die folder lag? Ja bij een kaaswinkel. Kijk en daar heb je het: ik weet toevallig dat deze folder is gemaakt door de vrouw van de kaaswinkelier. En dat er daar in huis geen enkele twijfel is over het nut om klanten op avontuur te sturen. Om klanten te laten leren over jullie. Om klanten uit proeven te sturen. Want de dag komt altijd dat ze die kennis precies bij die winkel zullen gebruiken om een nog lekkerder of nog meer op hun smaak afgestemd stuk kaas te kopen.
Ik weet niet of jullie het hebben gezien, maar je mag het ook wel eens andersom doen. In plaats van de kaaswinkel en de kaasklant naar de kaasboer/ kaasmaker, mag de kaasmaker ook wel op bezoek gaan bij die winkels. Kijken wat die winkeliers allemaal doen om jullie kaas mooi aan de man te brengen. In de genoemde winkel, ‘Kaaswereld’ in Roelofarendsveen, liggen de boerenkazen in het hart van de winkel. Boven op de kazen staan bordjes met foto’s van de kaasmakers, plus een verhaal over hun bedrijf. Plus alle informatie die de klant nodig heeft over de kaas. Zoals biologisch of andere aanduidingen van belang. Alles in strakke vormgeving. Mooier kan haast niet. Ik was in winkels waar de kaas bijkans tot het plafond is opgestapeld.
Ik was in winkels waar je ook een onsje gezelligheid kan kopen, gesneden. Ze zijn er nog, die winkeliers die plezier hebben in jullie product. Die van kaas houden en die graag jullie verhaal vertellen. Maak het ze eens wat gemakkelijker en ga als kaasmaker wat vaker op bezoek bij die winkels. Kijk naar hoe het erbij ligt. Kijk naar de moeite en proef er eens een paar kazen.
Wat moet een mens trouwens met vijf kaasschaven? En dan heb ik haar niet eens verteld dat ik ook een groot kaasmes heb en een klein kaasmes en twee kaasboren. “Kaas, toch!”