Boer en Zuivel

Geschatte leestijd: 3 minuten


C_van_Riet_Kaasmakerij_Noordam_monteurs_bellen_belangrijk_BoerenZuivel

Advertorial: Firma C. van ‘t Riet automatiseert de kaasmakerij van boerderij Noordam

“Ik kan een van de monteurs altijd bellen. Dat vind ik heel belangrijk.”

Boerderij Noordam heeft recent de kaasmakerij door de firma C. van ’t Riet laten automatiseren. Ivonne en Johan Noordam waren op zoek naar wat meer arbeidsgemak. Met bovendien de zekerheid dat het proces altijd op dezelfde manier verloopt. “Ik wil niet zeggen dat je er nooit meer naar hoeft te kijken, maar de automatisering heeft zeker bijgedragen aan de verlichting van het werk”, zegt Johan.

“We maken dagelijks zo’n tweeënhalve ton kaas. Dat zijn drie kaasbakken achter elkaar. De ene keer maken we kazen van negen kilo, dan een keer van zestien kilo en de derde sessie vijfentwintig kilo. We maken altijd Goudse kaas, kaas gemaakt op de boerderij. De kaas die we maken stemmen we natuurlijk af op de vraag van de verschillende handelaren”, vertelt Ivonne. “De een wil een kruidenkaas, een ander wil zestien kilo’s, dat wisselen we per dag af. We proberen ook wel rekening te houden met wie er in de kaasmakerij staan. Onze dochters werken mee, dan wil je wel een beetje rekening houden met het gewicht van de kaas. Zij vinden die 25 kilo’s wel erg zwaar.”

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat je zo’n hoeveelheid kaas met de hand maakt!

“Ja, maar het kaasmaken moet wél een ambacht blijven”, stelt Ivonne. “Om dat te behouden, moet je op de juiste plekken automatisering inzetten.”

Wat waren de wensen vooraf bij het laten automatiseren van de kaasmakerij?

“Kort en krachtig arbeidsverlichting realiseren en tegelijkertijd de kwaliteit hoog in het vaandel houden”, zegt Johan. “En de kaasbak aanzetten vanuit je bed”, voegt Ivonne toe. “Het klinkt als een grapje, maar het is serieus bedoeld. Eerder ging Johan om vier uur ’s ochtends uit bed om de kaasbak aan te zetten. We wonen op de boerderij tegenover de kaasmakerij, maar je bent toch behoorlijk wakker als je weer terug in bed stapt.”

C_van_Riet_Kaasmakerij_Noordam_monteurs_bellen_belangrijk_machine_BoerenZuivel_v2

Hoe heeft C. van ’t Riet dat proces aangepakt?

“We hebben eerst onze wensen op tafel gelegd, en toen heeft de firma C. van ’t Riet de mogelijkheden en de financiële zaken toegelicht”, zegt Ivonne. “Elk bedrijf is weer uniek, dus alles moet weer op maat gemaakt worden. Iedereen heeft z’n machines op andere plekken staan, die dienen goed met elkaar gekoppeld te worden. Ondertussen waren we ook bezig met een groot duurzaamheidsproject. We hebben vier warmtepompen laten plaatsen, die de warmte uit onze melk omzetten in warm water.”

“Dat liep allemaal tegelijkertijd”, voegt Johan toe. “We hebben twee nieuwe melktanks om melk op te slaan. En er kwam een nieuwe pasteur, een doorstroompasteur, die aan de melktanks gekoppeld is en deze automatisch kan openen. Bovendien kan het systeem kiezen voor de ene of de andere tank, die zijn geschakeld. Zo hoeven we nooit meer slangen los te koppelen.”

Je kan nu dus écht vanuit je bed de kaasmakerij aansturen?

“Dat klopt, maar ook vanuit de kaasmakerij kunnen onze kaasmakers alles bedienen”, zegt Ivonne. “Het is handig dat als je inlogt, iedereen hetzelfde ziet en hetzelfde kan bedienen. Zo worden de nodige handelingen altijd op dezelfde manier uitgevoerd. Het heeft wel veel denkwerk gekost. In je eigen bedrijf wil je alles precies passend hebben.” Volgens Johan leek elke koffiebijeenkomst met personeel en monteurs op een werkoverleg. “Voordat alles stond en draaide zoals we het hebben wilden, waren we een jaar verder”.

Heb je in de praktijk nog moeten wennen aan de nieuwe situatie?

“Wennen, wennen, je hebt altijd kinderziektes en nieuwe dingen waar je in het begin tegenaan loopt. Alles wordt natuurlijk keurig netjes aan je uitgelegd, maar in de praktijk loopt het soms anders. Je kan beter een keer je neus stoten, dan weet je een volgende keer precies hoe je het niet moet doen”, zegt Johan. “Maar ik heb goed contact met een van de monteurs, die kan ik altijd bellen. Die weet precies waar ik het over heb. Dat vind ik heel belangrijk.”

“Wanneer we met een klant in gesprek zijn over automatisering, zijn we altijd op zoek naar de juiste mix tussen het besparen van arbeidskosten, kwaliteitsborging en verminderen van ergonomische belasting. Uiteraard is de flexibiliteit die de klant van onze apparatuur gewend is, ook een belangrijk aspect”
Rob Rodewijk Vertegenwoordiger C. van ‘t Riet

Delen

Heeft dit artikel je geholpen?

Gerelateerd

Korte lijnen en Boeren Goudse Oplegkaas

Waarom is goed zo vaak een strijd en vindt rommel altijd een weg? Waarom luisteren we niet om te leren, maar luisteren we om aan te vallen? […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

Noteringen oktober 2024

De noteringscommissie is op 4 oktober weer bijeengekomen voor overleg over de notering. De zuivelmarkt lijkt het hoogtepunt reeds gepasseerd. De gestage stijging van de noteringen is tot stilstand gekomen […]
Geschatte leestijd: 2 minuten

De BBZ groeit!

De BBZ krijgt regelmatig aanmeldingen van nieuwe leden. Soms zegt er ook wel eens een lid op. Maar we groeien langzaam! […]
Geschatte leestijd: 4 minuten