“Ik maak kaas omdat ik het leuk vind”
Tussen 800 geiten, een druk familieleven en haar kraam op de Rotterdamse Oogstmarkt maakt Tina Verhoef (74) haar eigen geitenkaas. Aan de Koolwijkseweg in Stolwijk runt ze samen met haar familie melkgeitenbedrijf MooiMekkerland. Wat begon met 400 geiten en een passie voor kaasmaken, groeide uit tot een bloeiend bedrijf met prijswinnende geitenkazen. Twee keer per maand staat ze op de markt. “Voor mij is dat echt een uitje.”
Hoe is MooiMekkerland ooit begonnen?
“Het begon zo’n vijfentwintig jaar geleden met onze oudste zoon. Hij was geen jongen voor de garage – wij hadden toen een autoschadebedrijf – maar wilde heel graag boer worden. Dat vonden wij een goed idee, en zo zijn we met geiten begonnen. We woonden hier al, op het erf van mijn schoonouders, maar hadden weinig land. Toevallig stopten de buren en konden we hun grond overnemen.”
Jullie begonnen met zo’n 400 geiten. Hoe is dat uitgegroeid tot wat het nu is?
“We hebben de stal flink verbouwd en vergroot, dat was in 2017. In principe is die geschikt voor zo’n 2.000 geiten, maar we mogen er nu ruim 800 melken. Dat komt door vergunningen die destijds niet goed zijn verlopen. Dat is jammer, want daardoor is het inkomen lager dan we hadden gehoopt. Aan de andere kant hebben de geiten nu wel alle ruimte.”
Hoe ziet het bedrijf er vandaag de dag uit?
“Het is echt een familiebedrijf. Onze jongste zoon werkt hier fulltime en regelt het personeel en de geiten. Zelf richt ik me op de dingen die ik het leukst vind: kaas maken, in de tuin werken en tijd doorbrengen met de kleinkinderen die vlakbij wonen. Er is hier altijd levendigheid om ons heen.” Wat maakt jullie bedrijf bijzonder? “Ik denk dat het vooral in de passie zit. Iedereen doet wat hij leuk vindt, op zijn eigen manier. Ik maak zelf de kaas: rauwmelkse kaas en feta. De rest van de melk gaat naar de fabriek. Het mooie is: ik mag kaas maken, en dat doe ik met plezier.”
Wat vind je het mooiste aan werken met geiten?
“Ze hebben van die vriendelijke koppies en zijn gewoon leuk. Ze zijn ook lekker eigenwijs, het zijn echt dieren met karakter.”
Hoe belangrijk is dierenwelzijn voor jullie?
“Dat is heel belangrijk. We hebben een moderne, emissiearme stal met goede ventilatie en een constante temperatuur, wat goed is voor de geiten. Binnen hebben ze het goed.”
Heeft de voeding van de geiten invloed op de smaak van de kaas?
“Zeker weten. Goed voer geeft goede melk en dus lekkere kaas. De geiten krijgen ingekuild gras van verschillende oogstmomenten en via een voerrobot meerdere keren per dag vers voer. Wat overblijft, gaat naar onze paarden. We proberen zoveel mogelijk te hergebruiken.”

Hoe ben je begonnen met kaasmaken?
“Dat heb ik van huis uit meegekregen. Mijn moeder was kaasmaakster, dus ik heb het al jong geleerd. Toen we hier begonnen met een paar geiten, had ik kleine hoeveelheden melk die niet werden opgehaald door de fabriek. Weggooien vond ik zonde, dus ben ik zelf kaas gaan maken. In het begin was dat best lastig met die kleine hoeveelheden. Maar ik wilde goede kaas maken, dus ben ik blijven proberen, proeven en verbeteren.”
Hoe gaat dat kaasmaken bij jullie in zijn werk?
“De warme verse melk gaat rechtstreeks de tobbe in en dan ga ik aan de slag. Ik doe alles zelf, met als doel om ambachtelijke kaas van goede kwaliteit te maken.”
Jullie maken verschillende smaken. Hoe ontstaan die?
“Ik maak bijvoorbeeld kaas met verse basilicum uit eigen tuin, daar zijn klanten erg enthousiast over. Op aanvraag maak ik ook kaas met zeewier, vooral voor de markt in Rotterdam. Daarnaast is er veel vraag naar fenegriek- en brandnetelkaas. En natuurlijk maak ik ook verse zachte geitenkaas en feta. Maar zelf houd ik het meest van de naturel geitenkaas. Daar proef je echt de melk in terug.”
Je hebt een Platina prijs bij de Cum Laude Awards in 2026 gewonnen. Wat betekent dat voor jou?
“Dat vond ik geweldig, echt een kroon op mijn werk. Ik had mijn feta en zachte geitenkaas ingezonden voor de keuring. Het was een mooie avond, waar je andere kaasmakers spreekt en prijswinnende kazen proeft.”
Wat maakt jouw Vertina-kaas zo bijzonder?
“De naam alleen al: een combinatie van mijn naam Tina en onze achternaam Verhoef. En nu heb ik dus platina gewonnen, dat rijmt ook nog eens mooi. De kaas is zacht en mild, met een mooie structuur. Ik zout mijn kazen minder dan gebruikelijk, zodat je de smaak beter proeft én het gezonder is. Dat waarderen klanten ook.”

Je vertelde dat geitenproducten goed zijn voor de gezondheid. Kun je daar iets over vertellen?
“Mijn kleinzoon had vroeger veel last van eczeem. Toen hij geitenmelk ging drinken, knapte zijn huid enorm op. Dat gaf mij een heel goed gevoel. Je ziet dat ook bij klanten: mensen komen hier speciaal voor onze producten, bijvoorbeeld vanwege koemelkallergie, migraine of darmproblemen. Zij hebben vaak veel baat bij geitenmelkproducten. Dat blijft bijzonder om te zien.”
Jullie staan twee keer per maand op de Rotterdamse Oogstmarkt. Hoe is dat zo gekomen?
“Jaren geleden werd ik een keer uitgenodigd voor een markt op het Noordplein. Dat was zo’n succes: mijn kazen waren meteen in trek. Sindsdien sta ik er elke eerste en derde zaterdag van de maand. Het is heel leuk, echt een dagje uit. Je ontmoet zoveel verschillende mensen en ze komen ook speciaal voor mijn producten. Het is een gezellige markt met allerlei kramen, streekproducten, kaasboerinnen, streetfood en een terras met livemuziek.”
Merk je verschil tussen klanten op de markt en op de boerderij?
“Ja, zeker. In de stad kiezen mensen vaker voor bijzondere smaken, zoals zeewier. In de polder houden ze het wat klassieker: jong of oud. Allebei leuk, maar wel anders.”
Wat vind je het leukste aan dat directe contact?
“Het praatje. Ik ben een sociaal mens en mensen zeggen meteen wat ze van je kaas vinden. Soms komen ze daarna zelfs naar de boerderij gefietst, dat is toch bijzonder?”
Hebben jullie nog plannen voor de toekomst?
“Gewoon lekker doorgaan zoals het nu gaat. Ik ben 74, voel me nog fit en vind het nog veel te leuk om aan stoppen te denken.”
Delen
Heeft dit artikel je geholpen?
Gerelateerd
Noteringen juni 2026